Ekologi – centrala ord och begrepp

Ekologi handlar om att känna igen organismer och undersöka hur de interagerar med varandra, beskriva miljöfaktorer och deras inverkan på organismvärlden och att bli medveten om hur människan påverkar ekosystemen. Ekologi är ett mycket brett och komplicerat ämnesområde och samtidigt mycket viktigt för att ge en grundläggande förståelse för människans beroende av naturen.

Planeringen nedan avser en kortare undervisningssekvens och följer strukturen:

1. Introduktion till ämnesområdet

2. Viktiga ord och begrepp

3. Elevaktiviteter

4. Uppföljning

Introduktion

En grupp på fyra elever får ett problem som ska lösas tillsammans. De får bilder på fyra organismer (producent, växtätare, konsument och toppkonsument) och uppgiften är att besvara frågan: Vem äter vad?
Eleverna funderar en liten stund var för sig på en  lösning. Efter det diskuterar eleverna tillsammans och enas om ett svar som presenteras.

Samma grupp på fyra elever brainstormar kring begreppet ekologi utifrån egna förkunskaper och presenterar som en mindmap  Återkoppla till elevernas mindmap under undervisningsmomentet.

Viktiga ord och begrepp

  • Ekologi
  • Näringskedja
  • Näringsväv
  • Näringspyramid
  • Fotosyntes
  • Förbränning/cellandning
  • Ekosystem
  • Producent
  • Konsument
  • Nedbrytare
  • Rovdjur
  • Växtätare
  • Kretslopp
  • Population
  • Biologisk mångfald

Elevaktiviteter

Gör en promenad i ett naturområde tillsammans med eleverna.  Lägg märke till vilka arter som finns i den aktuella naturtypen och beskriv karaktäristiska egenskaper. Vilka arter hör hemma i till exempel barrskog, lövskog, gräsmark, sjö- eller havsstrand eller i parker i staden? Beskriv på så sätt olika ekosystem, från mindre till större områden. Iaktta spår av mänskliga aktiviteter. Hur kan man se att människor har använt sig av naturområdet?

Elevuppgifter, att dokumentera i utemiljön:

  • Dokumentation av arter med mobilen: fem olika träd, fem olika växter (som inte är träd) och fem olika djur.
  • Eleverna väljer ut ett träd, en växt och ett djur och skriver om dessa organismer. Använd en skrivmall för att strukturera elevernas skrivande. Exempelvis mall för fältrapport eller mall för laborationsrapport Båda mallarna är utformade av Kristin Persson, MND.
  • Exempel på människans påverkan på miljön.

Elevuppgifter i klassrummet:

  • Bygg ett slutet ekosystem genom att använda en stor glasbehållare som kan tillslutas. Fyll med lite jord och plantera några växter. Tillslut sedan behållaren och låt den stå ljust, men inte i starkt solsken. Diskutera hur fotosyntes, förbränning och kretslopp fungerar i det slutna ekosystemet. Visa med datalogger och sensorer för syrgas och koldioxid hur syre och koldioxiden förändras under dygnet eller använd färdiga diagram som visar dygnsvariationen av syrgas och koldioxid.
  • Redovisa i seminarieform. Varje elev ansvarar för att redovisa något av de centrala begreppen inom ekologi. Alla elever förväntas delta,kommentera och helst tillföra något till diskussionen.

Uppföljning och bedömning

Redovisa i seminarieform: Varje elev ansvarar för att redovisa något av begreppen och alla elever förväntas delta, kommentera och eventuellt tillföra något till diskussionen.

Enskilt arbete: Rita och skriv om hur en rymdstation på Mars skulle behöva vara utrustad för att fungera självständigt under 20 år. Detta blir ett exempel på ett slutet ekosystem där eleverna får fundera på kretslopp av gaser, vatten och näringsämnen.

Använd relevanta kunskapskrav för att bedöma elevernas insatser.