Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik

Bioresurs startade 2002 med ett nationellt uppdrag från Utbildningsdepartementet och Uppsala universitet att stödja lärare som undervisar i NO/biologi i hela skolan. Det övergripande målet för Bioresurs är att bidra till att lärare i förskola, skola och vuxenutbildning får en höjd kompetens och ökat intresse för biologi och bioteknik. Genom insatserna för lärare ges elever ökade möjligheter till en aktuell och intresseväckande undervisning.

Uppdraget

Ur uppdragstexten från Regeringen

Utan motiverade och välutbildade klasslärare och biologilärare är det svårt för eleverna att uppnå målen för de olika kurserna i biologi i skolan. Ett resurscentrum bör därför i första hand inrikta sig på att vara ett stöd för lärarna. Grunden för att barn skall få ett intresse för biologi och andra naturvetenskapliga ämnen måste läggas redan i förskolan och de första åren i grundskolan. Därför är det viktigt att ett resurscentrum ger lärare i hela skolan stöd och stimulans både när det gäller fortbildning och undervisning. På många mindre skolor finns det endast en eller två biologilärare. I sådana situationer kan det vara viktigt för den enskilde läraren att kunna få stöd hos ett resurscentrum.

Centret bör verka för att utveckla ett forskningsinspirerat och laborativt arbetssätt i skolan såväl utomhus som på laboratoriet. En uppgift är därför att bidra till utveckling av experiment som skapar intresse för naturvetenskap och ger förståelse för ett naturvetenskapligt arbetssätt. En annan viktig uppgift för centret är att verka för att regler för arbete med biologiskt material i skolan utarbetas. Vid arbete med djur, vävnader, blod, genetiskt material mm måste såväl etiska som säkerhetsmässiga frågor lyftas fram.

För att vidga elevers förståelse för biologiska frågeställningar i samhälle, inom forskning och i vardagslivet är det en viktig uppgift att inspirera till ämnesövergripande undervisning såväl i förskola som på grundskola, gymnasium som inom vuxenutbildning. I framtiden, med tekniker som möjliggör att processer kan styras på nanometernivå, kommer mycket av den biotekniska forskningen att röra sig i gränslandet mellan fysik, kemi och biologi. En uppgift för resurscentrum i biologi och bioteknik är att följa utvecklingen inom biologi och bioteknik och verka för att lärares fortbildning anpassas till en integrering av de naturvetenskapliga ämnena och att forskare aktivt bidrar med aktuella forskningsresultat. I många frågor finnas det förutsättningar för samarbete med de andra naturvetenskapliga centrumbildningarna. Ett sådant samarbete kan stimulera till utarbetande av ämnesövergripande temauppgifter med t ex bioteknisk inriktning. Av läroplaner och kursplaner framgår att det ställs mycket stora krav på ämnesbredd hos lärarna i ämnet biologi och det medför att behovet av kompetensutveckling hela tiden är stort. Detta gäller hela skolan.

Verksamhet

Arbetet vid Bioresurs inriktas på att:

  • följa ämnesområdets utveckling inom forskning, didaktik och praktiska tillämpningar, samt följa aktuella samhällsfrågor som berör ämnesområdet,
  • stödja och inspirera lärare genom att informera om goda idéer och erfarenheter från skolan, samt informera om forskningsresultat och litteratur inom ämnesområdet,
  • främja diskussion och utbyte av idéer mellan lärare och bidra till att nätverk skapas,
  • utveckla undervisningsmaterial till stöd för lärare i laborativt arbete och fältarbete,
  • verka för ett undersökande och laborativt arbetssätt bland annat med hjälp av digitala medier,
  • ge råd och stöd om säkerhet och regler vid praktiskt arbete inom ämnesområdet,
  • informera om och stimulera till diskussion i frågor om hållbar utveckling och etiska frågor inom ämnesområdet,
  • medverka i såväl regional som nationell kompetensutveckling för lärare,
  • arbeta för en tvärvetenskaplig syn i skolan på biologi och bioteknik samt verka för att frågeställningar som har koppling till dessa ämnesområden integreras i andra ämnen,
  • utgöra en resurs för grundutbildningen av lärare,
  • främja kontakter mellan forskning, skola och näringsliv.

Verksamhet

Bioresurs erbjuder kurser och konferenser i egen regi eller i samarbete med andra myndigheter och organisationer, se Kurser och Kalendarium. Till exempel arrangeras NO-biennaler vartannat år i samarbete med Kemilärarnas resurscentrum och Nationellt resurscentrum för fysik för lärare i grundskolan. Bioresurs inbjuder även årligen till Bioresursdagar för lärare på gymnasiet.

Bioresurs har en innehållsrik hemsida som uppdateras kontinuerligt med aktuellt material.

Tidningen Bi-lagan ges ut med tre nummer på år. Tidningen skickas utan kostnad till skolor, men det går också bra att prenumerera på ett eget exemplar. Alla gamla nummer och prenumerationsmöjlighet finns på hemsidan, se Publikationer.

Utöver ovanstående verksamhet genomför Bioresurs uppdrag i samarbete med framför allt Skolverket, men även tillsammans med andra myndigheter och organisationer.

Verksamhetsberättelse 2010

Verksamhetsberättelse 2011

Verksamhetsberättelse 2012

Verksamhetsberättelse 2013

Verksamhetsberättelse 2014

Verksamhetsberättelse 2015

Verksamhetsberättelse 2016

Organisation

Bioresurs ingår som en egen resultatenhet i Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet. Centrumet leds av en ledningsgrupp och en föreståndare. Ledningsgruppen består av fem ledamöter med suppleanter som representerar:

  • Uppsala universitet
  • Sveriges lantbruksuniversitet
  • Skolverket
  • Biologilärarnas förening
Övriga nationella resurscentra

Bioresurs har regelbundna kontakter med och samarbetar med övriga nationella resurscentra. Speciellt gäller det Nationellt centrum för fysik och Kemilärarnas resurscentrum, som vi bland annat har samarbetat med vid genomförandet av NO-biennaler för lärare i grundskolan och vid kursdagar för lärare inom vuxenutbildning. Vi har också under åren arbetat tillsammans med flera webbproduktioner, till exempel Teknik&Naturportalen, där även Centrum för tekniken i skolan deltog.

Nationellt resurscentrum för fysik (Lunds universitet)

Kemilärarnas resurscentrum (Stockholms universitet)

Centrum för tekniken i skolan, CETIS (LInköpings universitet)

Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM (Göteborgs universitet)

Creative Commons

På denna webbsida från Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik finns ett omfattande material i form av artiklar, övningar, laborationer, exkursionsanvisningar och diskussionsuppgifter. Materialet är avsett för användning i skolan. Det är licensierat under Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar 2.5 Sverige License och får fritt kopieras av lärare i icke-kommersiellt syfte om källan anges.

The content of this website from Swedish Centre for School Biology and Biotechnology is licensed under a Creative Commons License.

Vilka är vi?

Britt-Marie Lidesten

Föreståndare
Tel 018-471 50 66, 070 425 0973
E-post britt-marie.lidesten@bioresurs.uu.se

Kerstin Westberg

Gymnasium och grundskola 7-9
Tel 018-471 50 65
E-post kerstin.westberg@bioresurs.uu.se

Lisa Reimegård

Redaktör och annonsansvarig för Bi-lagan
Tel 018-471 64 07
E-post lisa.reimegard@bioresurs.uu.se

Ida Solum

Arbetar med Bioresurs webb
Tel 018-471 50 65
E-post ida.solum@bioresurs.uu.se

Lars Erik Lindell

Webbassistent
Tel 018-67 22 91
E-post lars-erik.lindell@slu.se

Kontaktuppgifter

Postadress:

Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik
Box 592
751 24 Uppsala

Besöksadress:

Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik
Biomedicinskt centrum, Husargatan 3
Uppsala

E-post: info@bioresurs.uu.se

Fakturaadress:

Referensnummer: 140
Uppsala universitet
PG 1254
737 84 Fagersta

Leveransadress:

Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik
Uppsala biomedicinska centrum
Box 592
Husargatan 3
752 37 Uppsala

Kontakta oss

1 + 15 =

Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik

Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik Biomedicinskt centrum Husargatan 3, Uppsala