Aktuellt
Zooma med Bioresurs 16/10: Frågor om säkerhet i biologiundervisningen
Zooma med Bioresurs genomfördes fredag 16/10 tillsammans med Ida Solum och Ammie Berglund som under hösten jobbar med att uppdatera säkerhetsanvisningarna som vi har via Bioresurs hemsida. Här kommer en sammanställning av de frågor som lyftes under samtalet - några...
Välkommen till en digital workshop med Bioresurs på temat laborationer i undervisningen
När? Tisdag 17/11 med start kl. 14.00 och avslut ca kl 17. Var? Via Zoom (länk till Zoom skickas ut till anmälda på morgonen den 17/11) Hur? Eftermiddagens program sker helt digitalt, men vi håller energin uppe genom att varva kortare föreläsningar med...
Zooma med Bioresurs SPECIAL: Säkerhetsfrågor fredag 16/10 kl 15-16
Temat för Zoom-träffen v. 42 blir ”Vad vill du veta om säkerhetsfrågor i biologiundervisningen?” Vi håller på att uppdatera våra råd om säkerhet för exempelvis arbete med mikroorganismer, genmodifiering, blodlaborationer mm. Vad behöver du veta? Låt oss ta del av...
Zooma med Bioresurs to 8/10 – Naturvetenskapens karaktär, vetenskapsetik och normer
Zooma med bioresurs torsdag 8/10 Samtalet kretsade kring naturvetenskapens karaktär med fokus på vetenskapsetik och normer. Hur kunde det bildas ett rasbiologiskt centrum för hundra år sedan i Uppsala? Hur kunde det vara accepterat då? Vad är OK att forska om idag,...
Zooma med Bioresurs 2/10 – NOS (Nature of Science) – vad är det?
Temat för Zoom-träffar v. 40+41 är ”Hur kan man arbeta med naturvetenskapens karaktär i undervisningen?” Sammanfattning av zoomsamtalet v. 40: Vad handlade samtalet fredag 2/10 om? Tema NOS – nature of science eller på svenska – naturvetenskapens karaktär. Vad är det...
Zooma med Bioresurs 24/9 – Laborationer, om en matspjälkningsstationslaboration
Vad handlade samtalet torsdag 24/9 om? Laborationer i kursen Nk2 – hur mycket laborativt arbete är lämpligt? Mycket stoff (hela människokroppen...) men samtidigt ganska fritt utan styrande nationella prov. NOS – nature of science (naturvetenskapens karaktär), hur tas...
Zooma med Bioresurs 18/9 – Samtal om kontext kring laborationer
Vad handlade samtalet fredag 18/9 om? Varför tänka kontext kring övningar och laborationer? Inte minst för att få barn/unga att känna att naturvetenskap och teknik är för dem! Och vi vill ju kunna svara på frågan ”Varför gör vi det här?”. För att lyckas måste vi välja...
Zooma med Bioresurs 10/9 – Coronaanpassning och lite olika tips
Samtalet torsdag 10/9 handlade om: Corona-anpassningar: distans/fysiska träffar mixas nu på gymnasiet och komvux - och då samtalades det om hur man kan komplettera med "hemmalaborationer" eller filma när man laborerar som lärare och sedan vinkla laborationen mer mot...
Digitala kursdagar för grundskolan 4-6 november
Bioresurs tillsammans med Kemilärarnas (KRC) och Fysiklärarnas resurscentrum (NRCF) bjuder in till kursdagar för lärare i åk1-3, åk 4-6 och åk 7-9 första veckan i november. Aktuella kurser och material från tidigare kursdagar hittar du alltid på vår sida om Kurser!...
Zooma med Bioresurs 4/9 – Samtal om digitala studiebesök
Samtalet förra veckan landade i: Nytt tänk kring hur man kan genomföra studiebesök (i Corona-tider men även sedan) och utnyttja museer/science center i undervisningen. (Tips: gå på virtuell visning i Naturhistoriska riksmuseet) Hemmalaborationer: kan ju vara virtuella...