Workshop för lärare om växtpatologi

aug 19, 2020

Välkommen till en kursdag som handlar om svampsjukdomar inom växtpatologi! Vanliga svampsjukdomar på odlingar och i skog kommer att demonstreras och grundläggande koncept inom växtpatologi kommer att förklaras. Utöver föreläsningar erbjuds en kortare exkursion (via Zoom eller om möjligt på plats) för att samla in växtmaterial och visa på vilka svampsjukdomar som relativt enkelt kan identifieras, såsom almsjukan som slår ut almträd över hela Sverige. Växtmaterialet kommer att studeras i mikroskop och förslag på undervisningssekvenser om växtpatologi kommer att ges. Även ett medborgarforskningsförsök för skolor om den mångfald av arter som påverkar växters hälsa kommer presenteras.
När: 3 september 2020
Var: I första hand på distans via Zoom men eventuellt med möjlighet att delta på plats, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala, Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi
För vem: Högstadie- och gymnasielärare
Kursdagen är kostnadsfri och du bjuds på lunch samt fika om deltagande på plats är möjligt.