Zooma med Bioresurs fredag 4 september kl 14.30-15.30

aug 28, 2020

Efter ett första test av ett digitalt biologilärarrum känns det självklart att fortsätta! Som ny föreståndare är det mycket givande att ta del av tankar och idéer från lärare i olika delar av landet.

Nyfiken på samtalet? Här är några saker som lyftes:

* tips om ritplattor för att smidigt kunna skriva på/komplettera genomgångar med powerpoint
* spela in sig själv eller använda andra lärares genomgångar, vad spelar det för roll för eleverna? och för mig som lärare?
* undervisningsmaterial om Corona, behövs mer eller är vi ”mättade”?
* bra filmer i undervisning och hur funkar SLI egentligen i landet? det verkar vara olika utbud i olika kommuner?

* virtuella laborationer, finns många på engelska, men tänk vad bra om det fanns fler lika bra på svenska. TIPS från Bioresurs är att kika på sidan med länktips: https://bioresurs.uu.se/lankar-indexsida/lankar-genetik-bioteknik-cell-och-mikrobiologi/

Önsketema för nästa digitala biologilärarrum: att dela tips om bra ”hemmalaborationer” i biologi. Förutom ett tema för samtalet så kan självklart andra saker tas upp också.
Vi öppnar upp ett digitalt biologilärarrum varje vecka framöver men med alternerande to + fre där samma ”tema” körs två veckor i rad (så kan den som vill vara med på alla teman vara med varannan vecka). Vecka 36 blir det fredag 4/9, då torsdagen 3 september är bokad för SLU/Växtpatologikurs. OBS: du kan anmäla dig till den kursdagen fram till söndag 30/8, länk här! v 37 blir det torsdag 10 september.

Har du några tips bra laborationer i biologi som elever kan göra hemifrån? Eller vill du själv ha tips? Eller prata om något annat? Här finns möjlighet att möta kollegor!

Anmälan till v. 36 och fredag 4 september hittar du här: