Zooma med Bioresurs 10/9 – Coronaanpassning och lite olika tips

Mikroskopbild Euglena

Samtalet torsdag 10/9 handlade om:

  • Corona-anpassningar: distans/fysiska träffar mixas nu på gymnasiet och komvux – och då samtalades det om hur man kan komplettera med ”hemmalaborationer” eller filma när man laborerar som lärare och sedan vinkla laborationen mer mot databearbetning t ex och fördjupad diskussion kring vilken betydelse metoden har för de resultat man får. För att det ska fungera som hemmalaborationer behövs exeperiment/undersökningar som inte kräver utrustning (t ex kanske man kan mäta potatisstavar/gurkstavar som läggs i olika salta/sockrade lösningar med linjal istället för att väga, för att illustrera osmos). Enkla försök men som ändå sätter igång tankarna (t ex skulle man kunna göra enklare försök med ”the Cracker test” och diskutera metoders betydelse för hur trovärdiga och användbara resultaten blir).
  • Vi fick höra om en lärare som startat Bi2-kursen utifrån diabetes och lyckats få in väldigt många delar i kursen via det spåret – spännande!
  • Två frågor som dök upp var:
    Finns det forskning som stödjer påståendet: ”Djurparker är bra för det ger människor som bryr sig om naturen mer” (dök upp eftersom en lärare har elever som besöker en djurpark och gör etologistudier): Om någon vill läsa mer om detta område hittade jag en artikel i PLOS ONE artikel men också ett par svenska studentuppsatser t ex denna.
    Finns det forskning som stödjer påståendet ”Socker gör att barn blir hyperaktiva”. Kanske kan den här sidan (”Mat, myt, vetenskap”) ge lite inspiration.
  • Hur ska man tänka kring mikroskopering i Coronatider? Hoppa över helt? Sprita okular mm mellan olika elever? Vi konstaterade att det var bra om det i en laborationsgrupp gick att ordna så att varje elev har ett eget mikroskop. Och att istället för att jag som lärare går in och tittar i elevens mikroskop kan man be eleven fota med en mobilkamera och visa vid sidan om.
  • Hur hittar man bra mikroskopbilder förresten? Tips om en enkel övning från Bioresurs finns i övningen ”Vad visar mikroskopbilderna?”. Och tips på två länkar med mikroskopbilder kommer här: Cell Image Library och VMD (där man dock måste skaffa ett eget konto).
  • Vi pratade också om Nk2-kursen och om hur väldigt bred den är och väldigt utmanande därför. Tips på laborationer inom kemi och fysik-momenten kan man få via Bioresurs ”syster-centra” KRC (kemilärarnas resurscentrum) och NRCF (fysiklärarnas resurscentrum). Vi spånade lite fritt kring hur man kan få till bra övningar praktiskt/laborativt med ett tydligt samhällsperspektiv i undervisningen. Och där började nästa veckas tema ta form:

Temat för Zoom-träffar v. 38+39 blir ”Hur kan enklare laborationer som vi kanske redan gör ramas in i en intressant kontext i undervisningen?”

Välkommen att bli en del av samtalet!

Anmälan till v. 38, fredag 18 september hittar du här:

Länken till zoom skickas ut via den epost-adress du anmäler och den skickas ut senast kl 14.00 samma dag som vi zoomar.