Välkommen till en digital workshop med Bioresurs på temat laborationer i undervisningen

okt 14, 2020

När? Tisdag 17/11 med start kl. 14.00 och avslut ca kl 17.

Var? Via Zoom (länk till Zoom skickas ut till anmälda på morgonen den 17/11)

Hur? Eftermiddagens program sker helt digitalt, men vi håller energin uppe genom att varva kortare föreläsningar med diskussionsgrupper och praktiska övningar. Du behöver en dator med bra internetuppkoppling och mikrofon/webbkamera.

Varför? Våra uppskattade Bioresursdagar som brukar erbjudas i november går inte att genomföra under rådande restriktioner med anledning av Corona-pandemin. För att ändå erbjuda en möjlighet till att möta kollegor för erfarenhetsutbyte och få lite nya infallsvinklar i biologiundervisningen så prövar vi att göra en kortare digital variant.

För vem? Programmets innehåll riktar sig till ämneslärare i biologi. Vi gissar att du undervisar i högstadiet eller gymnasiet, eller motsvarande.

Vad kostar det? 300 SEK (exkl. moms). I detta ingår utskick av magasinet Fascinerande forskning och kompletterande material som hör till de övningar som ingår i programmet.

På programmet:

• Vad säger forskningen om framgångsrik laborativ undervisning? Gäst är Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet och en av författarna till Skolforskningsinstitutets senaste forskningsöversikt om laborationer i naturvetenskapsundervisningen. (TIPS: beställ ett eget exemplar i bokform från Skolforskningsinstitutet)
  • Hur kan man skapa en aktuell och intresseväckande kontext kring en enkel laboration? Vi provar en ”hemma-laboration” med enzymer, gör en enkel didaktisk analys utifrån filmklipp från en liknande laboration och visar på möjligheter att koppla enzymlaborationen till årets nobelpris i medicin (Hepatit C, kanske med en hemlig gäst!).
  • Vi testar en bioinformatikövning på temat Heptatit-virus.

Välkommen med din anmälan senast den 2/11. Mer information skickas ut till anmälda.