Bioresurs april-tips (och länk till ett galet aprilskämt 😉 )

apr 2, 2021

Visst är bilden härlig?

Lisa Reimegård, en av våra kreativa medarbetare i Bioresurs-teamet, har fångat både mångfald och vårkänslor!
Bilden används just nu i annonsen för en av Uppsala universitets biologikurser som riktar sig till lärare och den återfinns även på Bioresurs tips-sida för fler kurser i landet som vi tror kan passa er som undervisar i biologi i skolan. Sista ansökan är 15 april via www.antagning.se.

April-tips:
6 april: Sista dag att ansöka till 40% kommunikatörstjänst på Bioresurs. Vi söker dig som är aktiv grundskollärare som kan bli en i vårt team för att särskilt utveckla biologiundervisning i grundskolan.
8 april: Zooma med Bioresurs och prova en bioinformatikövning på tema SARS-CoV-2-viruset. Trots att de flesta nog är mer än less på detta virus – det är fascinerande att gräva i de data som görs tillgängliga via olika databaser.
13 april: Kursdag med nationella resurscentra i biologi, fysik och kemi som inleds av Skolverket och som denna gång även har gäster i form av provkonstruktörer från Umeå universitet.
14 april: Zooma med Bioresurs med gäster från Linköpings universitet på temat simuleringar i evolutionsundervisningen.
15 april: Sista anmälan för höstens universitetskurser via www.antagning.se
22 april: Zooma med Bioresurs med gäster från Naturhistoriska riksmuseet på temat astrobiologi och landning på mars.
28 april: Prata evolution med elever – med Naturhistoriska riksmuseets pedagoger.

För er som missade aprilskämtet från Jourhavande Biolog – här är länken.

Glad påsk önskar vi på Bioresurs!