Människans evolution – senaste nytt!

apr 28, 2021

Tack Naturhistoriska riksmuseet för intressant webbinarium!

Roligt och inspirerande att få en inblick i hur ni undervisar om evolution i utställningen om människans evolution (tack Susanna Edvall och Sara Schesny) och också om hur forskningsframsteg leder till att texter och information måste uppdateras ganska ofta i och med nya rön. Ganska nyligen har man utifrån analyser av ”gammalt DNA” från utdöda släktingar kunnat följa variationen i större delar av arvsmassan än tidigare. Bland annat går det att studera variationen i de gener som man idag vet är kopplade till egenskapen hudfärg. Det ljusa utseende som förekommer hos människor med ursprung i nordvästra europa idag verkar vara en mer sentida anpassning än vad man kanske trott tidigare? Spännande att få höra forskaren Lars Werdelin svara på frågor och diskutera vad vi vet och inte vet. En fråga som lätt går att svara på är: Har vi människor utvecklats från chimpanserna? Svaret är klart NEJ! Däremot kan man säga att vi har en gemensam anfader (”common ancestor”) med dessa djur. En klurigt svår fråga som kom upp under webbinariet var ifall man kan säga något om utvecklingen av språk under människans evolution. Det är mycket svårt att svara på utifrån det vi vet idag.

Som avslutning på denna lilla reflektion delar vi med oss av Lars tips: den som gillar riktigt svåra utmaningar kan gärna engagera sig i jakten på chimpansernas tidiga evolution som fortfarande är höljd i dunkel… Kanske är det du som lärare som tänder den där gnistan som leder till att några elever tar sig an denna gåta om några år!

Här hittar du länk till Naturhistoriska riksmuseets sida med bildspel från webbinariet 28/4 2021 och tips på material kopplade till människans evolution.

Den 11:e maj bygger vi vidare med reflektion kring hur man kan undervisa om evolution från yngre åldrar och uppåt! Johanna Frejd och Daniel Orraryd – båda forskare som studerat elevers lärande om evolution – från Linköpings universitet gästar Zooma med Bioresurs. Anmäl dig här till 11/5 kl 15.30-17!