Höstterminen 2021 är igång!

aug 19, 2021

Hoppas att sommaren erbjudit både vila, roliga aktiviteter och härliga naturupplevelser!

Årets läsårskalender Bi-lagan nr 2 2021 har temat SVAMP. Under augusti fyller vi på och uppdaterar övningar och laborationer på med webbsidan Fokus på svampar.

För yngre elever (åk 1-6) finns nya övningar som vi gärna vill ha in återkoppling på, till exempel:

• Spelet Vad har du för svamp? bygger på samma spelidé som Vem där-spelet.
  • Sagan om den vita svampen är helt nyskriven med syfte att introducera vad ett släktträd är och koppla ihop det med livets utveckling och organismers anpassning till miljön (evolution)
  • Giftiga och ätliga svampar – minnestest är en av flera övningar som kretsar kring just giftiga svampar.
  • Vem behöver kunskap om svamp är en nyritad Concept cartoon

Några av övningarna fungerar med viss anpassning även för äldre elever (exempelvis Sagan om den vita svampen – den skulle äldre elever kunna läsa med uppgift att diskutera vilka biologiska begrepp och evolutionära processer det är som sagan försöker beskriva!)

När vi uppdaterat svampsidan har vi funderat mycket på strukturen också. Är den struktur som Fokus på svampar-sidan har tydlig för dig? Hör gärna av dig till oss med vad du tycker: info@bioresurs.uu.se.

Höstens program med Zooma med Bioresurs, webbinarier med Skolverket och de andra resurscentrumen och Bioresursdagar hittar du via sidan Kurser. Anmälningslänkar är öppnade, först till kvarn!

För dig på gymnasiet testar vi under hösten Zooma med en biologidoktorand från Uppsala universitet. Se mer information och anmälan via länken. Anmälan för detta är öppen fram till 15 september!