Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

NO-kursdag i Stockholm 29 april

29 april kl. 09:00 - 17:00

Nationella resurscentra i biologi, fysik och kemi ger våren 2022 kursdagar med parallella workshops i NO för lärare som undervisar i olika årskurser (åk 1-3, åk 4-6 och åk 7-9). Ett visst överlapp i innehåll kan finnas jämfört med digitala kursdagar som gavs 2020/21, men också en hel del nya ”grepp”. Välkomna till en heldag som ger inspiration inför en nystart på NO-undervisningen i samband med de ändrade kursplanerna som börjar gälla från höstterminen 2022.

PROGRAM

9.00 Gemensam inledning med Skolverket: fokus på ändringarna i kursplanerna och progression i NO-ämnena från åk 1-9
9.30-9.50 Diskussionsgrupper

10.00-12.50 Parallella workshops (fika med smörgås ingår i första blocket)
åk 1-3: fysik + biologi, åk 4-6: biologi + kemi, åk 7-9: kemi + fysik

12.50-13.50 Lunch

13.50-15.10 Parallella workshops:
åk 1-3: kemi, åk 4-6: fysik, åk 7-9: biologi

15.10 Gemensam fika (frukt/kaka)

Gemensam aktivitet (för de som vill):

15.30-16.00: Besök på Kungliga Vetenskapsakademien där Gunnar von Heijne, tidigare sekreterare för Nobelkommittén för kemi, gör en kort presentation av prisarbetet.

16.10-17.10: Besök i Edvard Anderssons växthus, i Bergianska trädgården. Här möter ni Johan Lundberg och Karolina Larsson som är pedagoger på Vetenskapens Hus som bedriver den pedagogiska verksamheten i Bergianska trädgården.
Ni kan välja ett av två olika program:
Växter till nytta och nöje utvecklat för elever i åk 1-3 och åk 4-6
Regnskogsväxt eller ökenväxt i Edvard Andersons växthus utvecklat för elever i åk 4-9

Kostnad för hela dagen: 1000 kr (exkl. moms, inklusive lunch och fika).

Anmälan senast: 12 april

Åk 1-3

Information om workshops åk 1-3

BIOLOGI: Här varvar vi praktiska försök som ger eleverna roliga upplevelser genom kroppens sinnen med teori och förklaringsmodeller. Vilka frågor ställer eleverna – och vilken nivå kan man svara på?

FYSIK: I denna workshop kommer vi att jobba med hur vi kan exemplifiera och uppleva fysik med våra sinnen. Den centrala frågan blir ”-Hur vet du det?” och vi ställer den i samband med praktiska övningar inom områden som rörelse, kraft och astronomi. Exempelvis kommer vi att jobba med övningar som man kan göra med eleverna på lekplatser, som är utmärkta ”laboratorier” för upplevelser och systematiska undersökningar av kraft och rörelse.

KEMI: Hur kan blandningar undersökas och beskrivas? Vad menas egentligen med en lösning? Hur kan man arbeta med separationsmetoder i årskurs 1-3? Med dessa frågor i fokus genomför vi tillsammans några övningar och laborationer. Ur ett kemididaktiskt perspektiv diskuterar vi olika förklaringsmodeller för denna del av kemin.

Anmäl dig här till åk 1-3

Åk 4-6

Information om workshops åk 4-6

BIOLOGI: Hur kan man förstå fotosyntes och cellandning? Vi provar på praktiska övningar som kopplar ihop mikro- och makronivå, och tar upp frågan om hur digitala verktyg kan användas vid systematiska undersökningar.

FYSIK: I denna workshop kommer vi att jobba med hur vi kan exemplifiera och uppleva fysik med våra sinnen. Den centrala frågan blir ”-Hur vet du det?” och vi ställer den i samband med praktiska övningar inom områden som rörelse, energi, kraft och astronomi. Exempelvis kommer vi att jobba med övningar som man kan göra med eleverna på lekplatser och tivoli, som är utmärkta ”laboratorier” för upplevelser och systematiska undersökningar av rörelse, kraft och energi.

KEMI: Hur kan vi undervisa om utveckling av produkter, från förädling av råvara till återvinning? I denna workshop kopplar vi kemikunskaper, som kan vara relevanta i årskurs 4-6, till aktuella frågor i samhället och mer specifikt kring plast. Med dessa frågor i fokus genomför vi tillsammans några laborationer. Ur ett kemididaktiskt perspektiv diskuterar vi hur vi kan använda en enkel partikelmodell som förklaringsmodell för just denna kemi.

Anmäl dig här till åk 4-6

Åk 7-9

Information om workshops åk 7-9

BIOLOGI: Här introducerar vi ett tema om invasiva arter som ingång till ekologi, hur människan påverkar ekosystem lokalt och globalt samt även hur detta område kan kopplas till användning av gentekniska metoder.

FYSIK: I denna workshop kommer vi att jobba med hur vi kan exemplifiera och uppleva fysik med våra sinnen. Den centrala frågan blir ”-Hur vet du det?” och vi ställer den i samband med områden som rörelse, energi och kraft, samt astronomi och kosmologi. Astronomi och kosmologi är intressanta områden där fysiken står i centrum, samtidigt som det är väldigt abstrakt och svårt att förstå. Vi diskuterar fysiken och didaktiken genom en mängd olika experiment och observationer som man kan göra med eleverna.

KEMI: Utgångspunkten för denna workshop är utveckling av produkter och material, några produkters livscykler och ställningstaganden i aktuella frågor. Vi zoomar in på materialet plast; hur är det uppbyggt och hur kan vi undervisa om det i årskurs 7-9? Det blir praktiska övningar med laborativa inslag, kemididaktik och kollegiala samtal.

Anmäl dig här till åk 7-9

Detaljer

Datum:
29 april
Tid:
09:00 - 17:00
www.bioresurs.uu.se

Arrangör

Nationella resurscentra i biologi, kemi och fysik

Plats

Stockholms universitet
Svante Arrhenius väg 20 A
Stockholm, 11418
+ Google Map
View Plats Website