![]() |
||
HEM | Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI)Att arbeta med SNI i undervisningenSNI ingår som en del i grundskolans och gymnasiets styrdokument. En undervisning som utvecklar elevers förmåga att använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i aktuella samhällsfrågor har förutsättningar att främja både ökat kritiskt tänkande och ett demokratiskt synsätt.
I samhällsdebatten dyker det ständigt upp nya fall som kan användas som utgångspunkt i undervisningen. Med autentiska fall som inte är tillrättalagda utvecklar eleverna kunskaper som direkt går att tillämpa utanför skolan. Lärare och elever utforskar tillsammans ämnesområdet. Christina Ottander, lektor vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik vid Umeå universitet har i samarbete med Ammie Berglund, Bioresurs och Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning vid Malmö högskola tagit fram en introducerande text: Kom igång med SNI. Artikeln som handlar om hur man kan arbeta med SNI i klassrummet publicerades i tidningen Bi-lagan nr 3 2013
Lärarhandledningen till materialet om genmodifierade växter, som är skriven med utgångspunkt i den modell för arbete med SNI som beskrivs i artikeln och boken, har utvecklats med stöd av Christina Ottander.
|
Resurser |