HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Val av utgångspunkt

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning

Val av utgångspunkt

Att inleda med ett kort videoklipp kan snabbt fånga elevernas intresse. Här är några exempel på ingångar man kan ha. För att få dagsaktuella exempel är det bra att hålla koll på nyhetskanaler:

 

Videoklipp

Nya genmodifierade grödor (2:42)
Att fundera på: Vem är det som pratar i inslaget? Vad är det för växter som ska genmodifieras och vilka miljöproblem ska lösas? Vilka tankar väcker inslaget?

Nya GMO-försök i Umeå (1:33 min)
Att fundera på: Vem intervjuas i inslaget? Varför pratar man om vandalisering i ett inslag om växtodling? Vilka tankar väcker inslaget?

Den genmodifierade planeten (länken inställd att börja på 9:20 - visa sedan drygt 6 minuter till tiden 15:35)
Att fundera på: Varför demonstrerar Greenpeace på ett fält i Sverige? Vilka fler röster hörs i programmet? Vilka genmodifierade växter handlar inslaget om? Det handlar inte bara om Sverige - vad mer diskuteras än vad som händer i vårt land? Vilka tankar väcker inslaget?

Påverkas bin av genmodifierad majs (6:35 min - svensk textning möjligt via YouTube)
Att fundera på: På vilka sätt testas genmodifierad majs på bin? Kommer man fram till någon slutsats från forskningen? Vilka tankar väcker inslaget?

Självlysande träd i framtiden? (2:07 min, på engelska)
Att fundera på: Vad är detta för typ av videoklipp? Vilka pratar i inslaget? Vad är syftet med videoklippet? Vilka tankar väcker inslaget?

 

Radioinslag

Åker med GMO-potatis saneras (radioinslag 1:44 min)
Att fundera på: Vilken typ av potatis har odlats? Varför ska potatisen förstöras? Vilka är glada över beslutet att avsluta odlingen och varför? Vem är besviken och varför?

Resistenta ogräs sprider sig på USAs åkrar (radioinslag 2:06 min)
Att fundera på: Varför används växtgifter? Vad har genmodifierade växter att göra med växtgifterna? Vad menas med resistens? Varför utvecklas resistens?

Genmodifierade grödor - hot eller möjlighet? (radioprogram 15 min)
Varför pratar radioprataren om Kalle Anka i början av programmet? Vad menas med "naturlighetsargumentet"? Vilka använder denna typ av argument? Finns några problem med denna typ av argument? Vad menas med "konsekvensargument"? Vilka använder denna typ av argument? Vilka är de vanligaste genmodifieringarna som vi sett hittills? Påverkar typen av genmodifiering de tankar vi har om genmodifierade växter? Vad gäller för märkning av livsmedel som innehåller genmodifierade grödor? Vilka risker nämns med att man odlar genmodifierade växter i jordbruket? Storskalig odling - vad innebär det? Kan man säga att alla genmodifierade växter ger samma effekter i naturen?

 

Tidningsartiklar

Det kommer rätt ofta nya nyheter om genmodifierade växter. Här är några exempel på rubriker och artiklar man kan använda sig av som upptakt till ämnesområdet.

Genmodiferad potatis orsakar biflytt (Kristianstadsbladet, 31 maj 2012)

TIPS: använd det interaktiva bildspelet med texter (syns när man pekar på bilderna) när artikeln diskuteras!

Att fundera på: Varför måste bina flyttas? Vilken typ av genmodifierad växt ska odlas och varför? Vem är ansvarig för odlingarna av de genmodifierade växterna? Vilka tankar väcker artikeln?

 

Lärarhandledningens innehåll

1. Val av utgångspunkt

2. Samarbete mellan ämnen i skolan

3. Förslag på lektionsplaneringar

4. Naturvetenskapligt innehåll

5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

7. Resurser

8. Stötta grupparbetet

9. Redovisning och bedömning