HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Redovisning och bedömning >> Bedömningsmatris

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Förslag på bedömningsmatris

Grundskolans kurs i biologi (åk 7-9):

Efter arbetet om genmodifierade växter ska du kunna:

Förslag på bedömningsmatris utifrån kunskapskraven för åk 9:

Aspekt

E

C

A

Samtala och diskutera hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet
Om vad genmodifierade växter är och vad de kan leda till för fördelar och nackdelar när det gäller hälsa, jordbruk och ekologi.

Skiljer fakta från värderingar. Ger enkla motiveringar och några tänkbara konsekvenser.
Bidrar till utveckling av diskussioner till viss del.

Skiljer fakta från värderingar. Ger utvecklade motiveringar och beskrivningar av några tänkbara konsekvenser.
Bidrar till utveckling av diskussioner.

Skiljer fakta från värderingar. Ger välutvecklade motiveringar och beskrivningar av några tänkbara konsekvenser.
Fördjupar och/eller breddar diskussioner.

Söka och använda naturvetenskaplig information från olika källor
Källkritiskt arbete. Websidan GM-växter innehåller många olika typer länkar och resurser att välja bland.

Enkla resonemang som till viss del stöds av relevanta och trovärdiga källor

Relativt väl underbyggda resonemang som stöds av relevanta och trovärdiga källor

Välutvecklade resonemang som stöds av väl underbyggda resonemang om relevans och trovärdighet hos källorna

Kommunicera med anpassning till syfte och målgrupp

Skapar enkla texter/annat med viss målgruppsanpassning

Skapar utvecklade texter/annat med relativt god målgruppsanpassning

Skapar välutvecklade texter/annat med god målgruppsanpassning

Kopplar till evolution och biologiska sammanhang och använder sig av biologiska begrepp, modeller och teorier
Sätter genmodifierade växter i ett sammanhang

Kan göra någon koppling till evolution. Använder sig till viss del av biologiska begrepp.

Har goda kunskaper om evolutionsteori och kan koppla genmodifierade växter till evolution. Relativt god användning av biologiska begrepp.

Har mycket goda kunskaper om evolutionsteori och kan koppla genmodifierade växter till evolution. God användning av biologiska begrepp.

Ekologiska samband och människans påverkan
Om hur grödor i allmänhet och genmodifierade växter kan påverka ekologin i ett område.

Kan beskriva någon ekologisk koppling och till viss del resonera om hur människans växtförädling påverkar naturen.

Kan beskriva förhållandevis komplexa ekologiska samband och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur människans växtförädling påverkar naturen.

Kan beskriva komplexa ekologiska samband och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur människans växtförädling påverkar naturen.

Betydelse av naturvetenskapliga upptäckter för människors levnadsvillkor
Om betydelse av växtförädling och/eller genmodifierade växter för individ och samhälle

Beskriver något exempel på betydelsen av växtförädling och/eller genmodifiering av växter

Förklarar och visar på samband mellan utvecklingen av växtförädling och/eller genmodifiering av växter och betydelsen av dessa.

Förklarar och generaliserar kring betydelsen av växtförädling och/eller genmodifiering av växter och jämför dessa med andra upptäckter.

Lärarhandledningens innehåll

Exempel på bedömningsmatris gr 7-9 (pdf) »

Skolverket »