UNDERVISNING OM GM-VÄXTER
Kopplingar till skolans styrdokument
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen
Lärarhandledning
GM-VÄXTER
Historiskt perspektiv
Hur gör man?
Tema-sidor om olika GM-grödor
Hållbart jordbruk
Om attityder: Vad styr våra val?
Lagar och regler
|
Förslag checklista för argumenterande uppsats
Stämmer det att…: |
Inte alls |
Delvis |
Fullständigt |
Jag har skrivit en titel som beskriver vad uppsatsen handlar om |
|
|
|
Jag har skrivit mitt namn som författare av texten |
|
|
|
Jag har med det påstående som uppsatsen handlar om |
|
|
|
Jag förklarar vad påståendet betyder så att läsaren förstår (t ex om det står Bt-majs i påståendet så förklarar jag vad det är) |
|
|
|
I mina förklaringar använder jag biologiska begrepp (t. ex. genmodifiering, växtförädling, gen, protein, evolution, naturligt urval, mänskligt urval, genetisk variation…) |
|
|
|
Jag förklarar vad som är värdering i påståendet och vad som är fakta. |
|
|
|
Jag har använt mig av minst tre olika källor för att ta reda på om fakta stämmer. |
|
|
|
Jag tar ställning till om påståendet är sant eller falskt (eller både och…) |
|
|
|
Jag motiverar mitt ställningstagande (sant/falskt) med argument som är baserade på fakta |
|
|
|
Jag visar att jag vet vem/vilka som står bakom de källor jag använt mig av. |
|
|
|
Jag diskuterar källornas trovärdighet utifrån källkritiska frågor (T ex: Vem skriver? Varför? När?) |
|
|
|
Jag har med en referenslista där jag redovisat mina valda källor på ett sätt som gör att källorna går att hitta igen (se exempel nedan). |
|
|
|
Ett exempel på hur man kan ange källor. Sifforna (1,2,3..) kan anges i texten du skriver.
Då visar du vilken källa som använts för respektive fakta. Det kallas för att man anger källorna i löpande text. Så här kan en referenslista sedan se ut:
|
Lärarhandledningens innehåll
Checklista på argumenterande text (pdf) »
Skolverket »
|