HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Redovisning och bedömning >> Checklista

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Förslag checklista för argumenterande uppsats

 

Stämmer det att…:

Inte alls

Delvis

Fullständigt

Jag har skrivit en titel som beskriver vad uppsatsen handlar om

 

 

 

Jag har skrivit mitt namn som författare av texten

 

 

 

Jag har med det påstående som uppsatsen handlar om

 

 

 

Jag förklarar vad påståendet betyder så att läsaren förstår (t ex om det står Bt-majs i påståendet så förklarar jag vad det är)

 

 

 

I mina förklaringar använder jag biologiska begrepp (t. ex. genmodifiering, växtförädling, gen, protein, evolution, naturligt urval, mänskligt urval, genetisk variation…)

 

 

 

Jag förklarar vad som är värdering i påståendet och vad som är fakta.

 

 

 

Jag har använt mig av minst tre olika källor för att ta reda på om fakta stämmer.

 

 

 

Jag tar ställning till om påståendet är sant eller falskt (eller både och…)

 

 

 

Jag motiverar mitt ställningstagande (sant/falskt) med argument som är baserade på fakta

 

 

 

Jag visar att jag vet vem/vilka som står bakom de källor jag använt mig av.

 

 

 

Jag diskuterar källornas trovärdighet utifrån källkritiska frågor (T ex: Vem skriver? Varför? När?)

 

 

 

Jag har med en referenslista där jag redovisat mina valda källor på ett sätt som gör att källorna går att hitta igen (se exempel nedan).

 

 

 

Ett exempel på hur man kan ange källor. Sifforna (1,2,3..) kan anges i texten du skriver. Då visar du vilken källa som använts för respektive fakta. Det kallas för att man anger källorna i löpande text. Så här kan en referenslista sedan se ut:

Referenser

  1. Brynhildsen L & Brändén H. 2012. Insikt Biologi 2, s. 79. Förlag: Natur och kultur.
  2. http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Multipel-skleros--MS/ [hämtat 2013-11-29]
  3. http://www.neuroforbundet.se/PageFiles/6866/Att%20leva%20med%20l%C3%B6sningsmedelsskador.pdf. Neurologiska skador av lösningsmedel. Neurologiskt handikappades riksförbund. [hämtat 2013-11-29]

Lärarhandledningens innehåll

Checklista på argumenterande text (pdf) »

Skolverket »