HEMOM PROJEKTET

Tema GM-grödor >> Det gyllene riset >> Övning: Vilka och varför?

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Det gyllene riset

Övning: Vilka och varför?

Denna övning syftar till att ge insikt om bakomliggande orsaker till olika ståndpunkter och åsikter. Den belyser också dolda agendor samtidigt som den fungerar som en faktafördjupning. Övningen utvecklar förmågan att ge komplexa förklaringar.

Utgå från frågeställningen:

Vilka är för respektive emot det gyllene riset och varför?

Målet är inte att ge enkla svar. Sträva efter att förklara utförligt utifrån olika perspektiv. Exempel på ett förenklat svar:

Forskare är emot GMO-ris för att det hotar den biologiska mångfalden

För att få fram en mer utförlig och nyanserad bild kan man utmana med följdfrågor t.ex.:

  • Vilka är "forskarna"?
  • Hur blir man forskare, kan vem som helst kalla sig det?
  • Vem vilka bekostar/står bakom forskningen?
  • Tycker alla forskare likadant? Varför/varför inte?
  • Vad menas med biologisk mångfald?
  • Hur menar forskarna att den biologiska mångfalden hotas?

Nedan ges förslag på sådant som kan tas upp när frågorna ska besvaras:

Vilka - exempel på aktörer

Företag, miljöorganisationer, biståndsorganisationer, stater, forskare (inom olika discipliner), religiösa rörelser, konsumenter

Varför - exempel på bakomliggande skäl/ståndpunkter

  • Vi vill arbeta för att bekämpa svält.
  • Vi vill uppleva att vi kan styra och behärska naturen.
  • Vi är bekymrade över att det blir konsekvenser som vi inte kan överblicka och att vi startar något som vi inte kan stoppa.
  • Vi vill att all utveckling ska vara naturlig och att naturen ska få sköta sig själv.
  • Vi är bekymrade för hoten mot den biologiska mångfalden.
  • Vi anser att det är ett viktigt arbete eftersom det kommer många människor tillgodo.

Det är starka ekonomiska skäl för att arbeta med detta. Om tillverkningen går bra kommer många att få jobb.

Ekonomiskt bistånd till projektet är effektivt använda biståndpengar och blir en hjälp till självhjälp.

Varianter och tips

  • Gör övningen i grupp eller enskilt.
  • Använd listorna över "Vilka" och "Varför" (se ovan). Börja med att fundera själv: välj tre aktörer och fundera kring vilken/vilka ståndpunkter de kan tänkas ha i frågan. Jämför tankarna med någon annan. Dela med er till större grupper/helklass.
  • Vilka aktörer är för och vilka är emot? Presenteras deras åsikter på hemsidor och i andra referenser? Använd länktips från TEMA-sidan om gyllene riset, kopiera upp några artiklar/debattsidor eller sök information fritt.
  • Jämför två debattartiklar (se länktips på TEMA-sidan om gyllene riset) med tydliga ståndpunkter för och emot. Diskutera frågan med utgångspunkt i de två debattinläggen.
  • Jämför hur aktörer själva motiverar sina ståndpunkter och jämför med hur andra beskriver deras ståndpunkter.

Övningar

Vilka och varför

Faktaövning

Rollspelet Risonia

Resurser

Det gyllene riset
(Gentekniknämnden)

www.goldenrice.org
Projektets officiella hemsida (engelska)

Brist på vitamin A och ”Det Gyllene Riset"
(Artikel i BioScience Explained volym 3 nr 2 2007)

Genändrat ris får inte säljas till u-länderna
Nyhetsprogram från 2003 på finlandssvenska om det gyllene riset, 2:39)

GMO-debatt för det gyllene riset
Nyhetsprogram från Rappler.com 2013 på engelska 2:38)

Det gyllene riset - en effektiv källa till A-vitamin (Gentekniknämnden)

Greenpeace om det gyllene riset

Sagan om det gyllene riset (forskarblogg)

Naturskyddsföreningen om det gyllene riset (se Box 5 s. 14)

Biståndspengar till vandalisering av fältförsök med gyllene riset? (radioinslag 1:44)

Ska Sida sabotera matforskning? (Debattartikel UNT, 23/10 2013)

Olika forskarsyn på det gyllene riset (Debattartikel UNT, 16/11 2013)

Ogrundad oro för genmodifierade grödor (debattartikel UNT 3/12 2013)

Gentekniken ingår i ett sammanhang (Debattartikel UNT 8/12 2013)

The "Golden rice" hoax (eng)

Golden genes and world hunger: Let them eat transgenic rice? (eng)