HEMOM PROJEKTET | Tema GM-grödor >> Det gyllene riset >> Övning: Vilka och varför? | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
Det gyllene riset
Övning: Vilka och varför?Denna övning syftar till att ge insikt om bakomliggande orsaker till olika ståndpunkter och åsikter. Den belyser också dolda agendor samtidigt som den fungerar som en faktafördjupning. Övningen utvecklar förmågan att ge komplexa förklaringar.Utgå från frågeställningen: Vilka är för respektive emot det gyllene riset och varför? Målet är inte att ge enkla svar. Sträva efter att förklara utförligt utifrån olika perspektiv. Exempel på ett förenklat svar: Forskare är emot GMO-ris för att det hotar den biologiska mångfalden För att få fram en mer utförlig och nyanserad bild kan man utmana med följdfrågor t.ex.:
Nedan ges förslag på sådant som kan tas upp när frågorna ska besvaras: Vilka - exempel på aktörer Företag, miljöorganisationer, biståndsorganisationer, stater, forskare (inom olika discipliner), religiösa rörelser, konsumenter Varför - exempel på bakomliggande skäl/ståndpunkter
Det är starka ekonomiska skäl för att arbeta med detta. Om tillverkningen går bra kommer många att få jobb. Ekonomiskt bistånd till projektet är effektivt använda biståndpengar och blir en hjälp till självhjälp. Varianter och tips
|
ÖvningarResurserDet gyllene riset www.goldenrice.org Brist på vitamin A och ”Det Gyllene Riset" Genändrat ris får inte säljas till u-länderna GMO-debatt för det gyllene riset Det gyllene riset - en effektiv källa till A-vitamin (Gentekniknämnden) Greenpeace om det gyllene riset Sagan om det gyllene riset (forskarblogg) Naturskyddsföreningen om det gyllene riset (se Box 5 s. 14) Biståndspengar till vandalisering av fältförsök med gyllene riset? (radioinslag 1:44) Ska Sida sabotera matforskning? (Debattartikel UNT, 23/10 2013) Olika forskarsyn på det gyllene riset (Debattartikel UNT, 16/11 2013) Ogrundad oro för genmodifierade grödor (debattartikel UNT 3/12 2013) Gentekniken ingår i ett sammanhang (Debattartikel UNT 8/12 2013) The "Golden rice" hoax (eng) Golden genes and world hunger: Let them eat transgenic rice? (eng)
|