HEMOM PROJEKTET

Tema GM-grödor >> Det gyllene riset >> Rollspelet Risonia

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Det gyllene riset

Rollspelet Risonia

Riksdagen i det lilla fattiga landet Risonia ska fatta beslut om de ska tillåta det gyllene riset i landet. Du sitter i riksdagen och ska lämna en motion till parlamentet inför den viktiga omröstningen. Arbetet med att ta fram motionen sker i olika partigrupper.

Vilket parti ska du tillhöra? Låt tärningen avgöra:

  1. Företagsvännerna (FV: Företräder företagens intressen, vill gynna genteknikföretagen så långt som möjligt.)
  2. Bondepartiet (BP: Företräder fattiga bönder i regionen, viktigt att det blir så bra som möjligt för dem.)
  3. Ekonomiska partiet (EP: Tänker i första hand på landets ekonomi. Vad blir mest lönsamt för landet?)
  4. Miljövännerna (MV: Tänker på miljön i första hand, viktigast är ett långsiktigt fungerande ekosystem)
  5. Religiösa partiet (RP: Handlar i enlighet med landets religion, Risonismen, som menar att allt levande är heligt och att människan inte ska påverka naturens gång.)
  6. Slå om tärningen

Innan den slutliga omröstningen diskuteras frågan med personer från andra partier. Detta kan ske både informellt under mingel och mer formellt i diskussioner i utskott (t ex i Miljö- och jordbruksutskottet, Arbetsmarknadsutskottet, Civilutskottet, Finansutskottet, Näringsutskottet).

Spelets gång

  1. Samling i partigrupper. Diskutera frågan: Ska det gyllene riset få odlas i Risonia?
  2. Skriv en motion i partigruppen: ett förslag på vilket beslut ni tycker parlamentet ska fatta och varför. Motivera tydligt!
  3. Samling i parlamentet, alla förslag läses upp.
  4. Paus. Utnyttja mingeltid för att pröva egna argument och lyssna på andras
  5. Möte i utskott, minst 1 representant från varje parti i varje utskott. Frågan diskuteras och utskottet kommer med ett utlåtande.
  6. Samling i partigrupper. Revidera eventuellt er motion.
  7. Paus. Utnyttja mingeltid för att pröva egna argument och lyssna på andras.
  8. Utskottens utlåtanden läses upp. Eventuella revideringar presenteras av respektive partigrupp.
  9. Sluten omröstning i parlamentet.
  10. Beslutet tillkännages.

Efterdiskussion:

Varför blev det som det blev? Hur verkligt var det som hände? Hade utfallet kunnat bli annorlunda? Vad hade hänt om det hade varit en annan politisk majoritet? Hur påverkas naturvetenskapliga frågor av den politiska världen? Vilka hänsyn måste tas när beslut fattas kring naturvetenskapliga frågor? Hade utfallet blivit annorlunda om bara forskare eller "experter" fått rösta? Vad är viktigt för att kunna övertyga andra (fakta, retorik, sociala förmågor, majoritet, makt/påtryckningsmedel etc)? Hur kan ickepolitiska organisationer (företag, forskare, frivilligorganisationer mm) påverka beslutsfattare?

Till läraren »

 

Övningar

Vilka och varför

Faktaövning

Rollspelet Risonia

Resurser

Det gyllene riset
(Gentekniknämnden)

www.goldenrice.org
Projektets officiella hemsida (engelska)

Brist på vitamin A och ”Det Gyllene Riset"
(Artikel i BioScience Explained volym 3 nr 2 2007)

Genändrat ris får inte säljas till u-länderna
Nyhetsprogram från 2003 på finlandssvenska om det gyllene riset, 2:39)

GMO-debatt för det gyllene riset
Nyhetsprogram från Rappler.com 2013 på engelska 2:38)

Det gyllene riset - en effektiv källa till A-vitamin (Gentekniknämnden)

Greenpeace om det gyllene riset

Sagan om det gyllene riset (forskarblogg)

Naturskyddsföreningen om det gyllene riset (se Box 5 s. 14)

Biståndspengar till vandalisering av fältförsök med gyllene riset? (radioinslag 1:44)

Ska Sida sabotera matforskning? (Debattartikel UNT, 23/10 2013)

Olika forskarsyn på det gyllene riset (Debattartikel UNT, 16/11 2013)

Ogrundad oro för genmodifierade grödor (debattartikel UNT 3/12 2013)

Gentekniken ingår i ett sammanhang (Debattartikel UNT 8/12 2013)

The "Golden rice" hoax (eng)

Golden genes and world hunger: Let them eat transgenic rice? (eng)