HEMOM PROJEKTET

Tema GM-grödor >> Det gyllene riset >> Rollspelet Risonia >> Tips till lärare

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Det gyllene riset

Rollspelet Risonia - tips till lärare

Rollspelet genomförs med fördel när eleverna blivit insatta i området genmodifierade växter. Man kan dock dela ut rollerna redan tidigt så eleverna vet var de ska stå för när de fördjupar sig i ämnet.

Rollspelet bör följas upp med en avslutande diskussion. Se tips på frågor under rubriken "Efterdiskussion".

Som lärare kan du med fördel vara "FN-observatör" under mötet för att se till att allt går rätt till.

Tidsåtgång: 1-4 lektioner (det som påverkar omfattningen i tid mest är hur mycket tid som ska avsättas för förberedelser och hur många mingel och mötestider som ska ingå).

Material: tärningar, uppkopierade rollkort. Papper och pennor alternativt dator för att skriva motioner.

Förberedelser: kopiera upp rollkort och instruktioner ca 20 min.

Förslag på tidsplan (kan varieras):

MomentTidsförslag
Rollutdelning15 min
Inläsning60 min
Skriva motioner30 min
Uppläsning av förslag10 min
Mingeltid15 min
Diskussion i utskott20 min
Mingeltid15 min
Omröstning20 min
Efterdiskussion20 min

Hur rollspelet går till

Riksdagen i det lilla fattiga landet Risonia ska fatta beslut om de ska tillåta det gyllene riset i landet. Du sitter i riksdagen ock ska lämna en motion till parlamentet inför den viktiga omröstningen. Ni arbetar i olika partigrupper.

Slå en tärning för vilket parti du ska tillhöra:

  1. Företagsvännerna (FV)
  2. Bondepartiet (BP)
  3. Ekonomiska partiet (EP)
  4. Miljövännerna (MV)
  5. Religiösa partiet (RP)
  6. Slå om.

FV
Ni företräder företagens intressen. Ni vill gynna genteknikföretagen så långt som möjligt.

BP
Ni företräder de fattiga bönderna i regionen. Det viktiga är att det blir så bra som möjligt för dem.

EP
Ni tänker i första hand på landets ekonomi. Vad är mest lönsamt för landet?

MV
Ni tänker på miljön i första hand. Det viktigaste är att vi har ett långsiktigt fungerande ekosystem.

RP
Ni handlar enligt landets religion, Risonismen. Enligt risonismen är allt levande heligt och människan ska inte påverka naturens gång.

Spelets gång

  1. Samling i partigrupper. Diskutera frågan: Ska det gyllene riset få odlas i Risonia?
  2. Skriv en motion i partigruppen: ett förslag på vilket beslut ni tycker parlamentet ska fatta och varför. Motivera tydligt!
  3. Samling i parlamentet, alla förslag läses upp.
  4. Paus (utnyttja mingeltid för att pröva egna argument och lyssna på andras).
  5. Möte i utskott, minst 1 representant från varje parti i varje utskott. Frågan diskuteras och utskottet kommer med ett utlåtande.
  6. Samling i partigrupper. Revidera eventuellt er motion.
  7. Paus (utnyttja mingeltid för att pröva egna argument och lyssna på andras).
  8. Utskottens utlåtanden läses upp. Eventuella revideringar presenteras av respektive partigrupp.
  9. Sluten omröstning i parlamentet.
  10. Beslutet tillkännages.

Förslag på saker att ta upp under efterdiskussion:

  • Varför blev det som det blev?
  • Hur verkligt var det som hände?
  • Hur hade utfallet kunnat bli annorlunda?
  • Vad hade hänt om det hade varit en annan politisk majoritet?
  • Hur påverkas naturvetenskapliga frågor av den politiska världen?
  • Vilka hänsyn måste tas när beslut fattas kring naturvetenskapliga frågor?
  • Hade utfallet blivit annorlunda om bara forskare eller "experter" fått rösta?
  • Vad är viktigt för att kunna övertyga andra (fakta, retorik, sociala förmågor, majoritet, makt/påtryckningsmedel etc)?
  • Hur kan ickepolitiska organisationer (företag, forskare, frivilligorganisationer mm) påverka beslutsfattare?

Övriga tips

  • Kan med fördel fungera ämnesövergripande med tex samhällskunskap, svenska, engelska eller liknande.
  • Mötet bör ha en ordförande, helst en elev. Denna kan antingen tillhöra något parti eller vara neutral. Ordförande kan utses av läraren, lottas fram eller röstas fram. Är det svårt att ha en elev som ordförande kan läraren leda mötet. Eventuellt kan också en sekreterare utses.
  • Rollspelets olika delar (se tidsförslag ovan) kan förlängas eller förkortas.
  • För en kortversion av rollspelet: uteslut någon av mingeltiderna och utskottsmötet. Alternativt förbered färdigskrivna motioner.
  • Uppmuntra gärna eleverna att klä ut sig till rollspelet. Under rollspelet (t ex under mingeltiden) kan tilltugg och cider serveras för att skapa stämning.
  • Begränsa gärna hur länge elever får prata. Ex inlägg: 1 min. replik: 1 min.
  • Rollspelet kan antingen genomföras i halvklass, helklass eller som ett större event med flera klasser.
  • Man kan lägga till fler partier alternativt ha färre. Se dock till att det alltid finns partier som kan tänkas vara både för- och emot GMO.
  • Några av partierna (kan t ex slumpas) kan bilda en regering, de får lägga en gemensam proposition.
  • Använd gärna värdegrundsövningar [OBS! internlänka till sidan Värdegrundsövningar som ligger under sidan 4. Resurser i Lärarhandledningen] som förberedelse och/eller som efterarbete till rollspelet.
  • Rollspel fungerar bra som muntlig examination. Antingen kan rollspelet filmas/bandas eller så kan läraren anteckna och bedöma under spelets gång.
  • Eleverna kan skriva en individuell reflektion efter spelet. Denna kan också användas som examination.
  • Elever som missat förberedelserna men som kommer till exempelvis avslutande diskussionerna i utskotten och parlamentet kan delta som journalister. De kan då få i uppdrag att skriva en liten tidningsartikel om förhandlingarna. Om en elev missat hela rollspelet kan de få i uppgift att intervjua någon representant från de olika partierna och skriva en artikel utifrån det.
  • Läraren kan utse grupperna om man inte vill slumpa. Det finns dock ett värde i att eleverna inte själva får välja vila åsikter de ska representera.
  • Eleverna kan få skriva partiprogram innan de lägger motioner. Både partiprogram och motionerna bör vara väl underbyggda med fakta. Eventuellt kan läraren vara "granskare" och godkänna motionerna för att se till att eleverna gjort faktasök, anger källor osv.

Övningar

Vilka och varför

Faktaövning

Rollspelet Risonia

 

Resurser

Det gyllene riset
(Gentekniknämnden)

www.goldenrice.org
Projektets officiella hemsida (engelska)

Brist på vitamin A och ”Det Gyllene Riset"
(Artikel i BioScience Explained volym 3 nr 2 2007)

Genändrat ris får inte säljas till u-länderna
Nyhetsprogram från 2003 på finlandssvenska om det gyllene riset, 2:39)

GMO-debatt för det gyllene riset
Nyhetsprogram från Rappler.com 2013 på engelska 2:38)

Det gyllene riset - en effektiv källa till A-vitamin (Gentekniknämnden)

Greenpeace om det gyllene riset

Sagan om det gyllene riset (forskarblogg)

Naturskyddsföreningen om det gyllene riset (se Box 5 s. 14)

Biståndspengar till vandalisering av fältförsök med gyllene riset? (radioinslag 1:44)

Ska Sida sabotera matforskning? (Debattartikel UNT, 23/10 2013)

Olika forskarsyn på det gyllene riset (Debattartikel UNT, 16/11 2013)

Ogrundad oro för genmodifierade grödor (debattartikel UNT 3/12 2013)

Gentekniken ingår i ett sammanhang (Debattartikel UNT 8/12 2013)

The "Golden rice" hoax (eng)

Golden genes and world hunger: Let them eat transgenic rice? (eng)