UNDERVISNING OM GM-VÄXTER
Kopplingar till skolans styrdokument
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen
Lärarhandledning
GM-VÄXTER
Historiskt perspektiv
Hur gör man?
Tema-sidor om olika GM-grödor
Hållbart jordbruk
Om attityder: Vad styr våra val?
Lagar och regler
|
Lärarhandledning
Samarbete mellan ämnen i skolan
Frågor kring genmodifierade grödor kan användas som utgångspunkt för samarbete mellan ämnen i skolan. Här kommer några förslag på innehåll inom olika ämnen som även går att koppla till andra ämnen:
Biologi:
- Molekylärbiologi/Genteknik
- Ekologiska förutsättningar för odling
- Miljöaspekter
- Odling - ekologisk och konventionell odling
- Växtförädling. Traditionell växtförädling i historiskt perspektiv och utveckling av nya växtsorter med genteknik. Exempel på genmodifierade grödor
- Näringsinnehåll i genmodifierade grödor
- Bekämpning av skadedjur, ogräs och parasiter vid konventionell odling och vid odling av genmodifierade grödor
Gy: Ämnesplan för biologi
Gr: Kursplan i biolog
Bild:
Bildanalys av filmer och foton. Vilka signaler vill olika intressegrupper skicka via bildspråk och layout på exempelvis hemsidor?
Gy: Ämnesplan för bild
Gr: Kursplan för bild
Engelska:
- Engelskspråkiga texter och filmer kan användas
- Eleverna kan göra presentationer på engelska
Gy: Ämnesplan för engelska
Gr: Kursplan engelska
Hemkunskap:
- Kost- och näringsinnehåll (exempelvis hur förhåller sig ris i jämförelse med potatis, majs, vete)
- Finns livsmedel med genmodifierat innehåll i Sverige?
Gr: Kursplan för idrott och hälsa
Historia:
- Genetikens och genteknikens historia
- Näringsbrist, kosthållning, svält mm genom tiderna
- Odlingens och jordbrukets historia
- Kolonialismen och dess arv. Hur fungerar de globala GMO-företagen?
Gy: Ämnesplan för historia
Gr: Kursplan historia
Kemi:
- Biokemi med fokus på livets molekyler. Kemiska strukturer och reaktioner för exempelvis DNA, vitamin A (Det gyllene riset) och bekämpningsmedel.
- Miljöaspekter
Gy: Ämnesplan för kemi
Gr: Kursplan i kemi
Samhällskunskap:
- Globalisering
- Fattigdom
- Bistånd
- Ekonomi. Vilka äger rättigheterna till de genmodifierade grödorna? Vilka ekonomiska intressen finns i de genmodifierade grödorna?
- Hur påverkas livssituation och ekonomi för brukarna?
Gy: Ämnesplan för samhällskunskap
Gr: Kursplan i samhällskunskap
Svenska:
- Eleverna kan författa debattartiklar med argument för och emot,
- öva retorik och skriva tal inför diskussioner och rollspel och
- göra stilistiska analyser av argumenterande texter.
Gy: Ämnesplan för svenska
Gr: Kursplan svenska
|
Lärarhandledningens innehåll
1. Val av utgångspunkt
2. Samarbete mellan ämnen i skolan
3. Förslag på lektionsplaneringar
4. Naturvetenskapligt innehåll
5. Samhällsaspekter och intressekonflikter
6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?
7. Resurser
8. Stötta grupparbetet
9. Redovisning och bedömning
|