HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Samarbete mellan ämnen i skolan

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning

Samarbete mellan ämnen i skolan

Frågor kring genmodifierade grödor kan användas som utgångspunkt för samarbete mellan ämnen i skolan. Här kommer några förslag på innehåll inom olika ämnen som även går att koppla till andra ämnen:

Biologi:

  • Molekylärbiologi/Genteknik
  • Ekologiska förutsättningar för odling
  • Miljöaspekter
  • Odling - ekologisk och konventionell odling
  • Växtförädling. Traditionell växtförädling i historiskt perspektiv och utveckling av nya växtsorter med genteknik. Exempel på genmodifierade grödor
  • Näringsinnehåll i genmodifierade grödor
  • Bekämpning av skadedjur, ogräs och parasiter vid konventionell odling och vid odling av genmodifierade grödor

Gy: Ämnesplan för biologi

Gr: Kursplan i biolog

Bild:

  • Bildanalys av filmer och foton. Vilka signaler vill olika intressegrupper skicka via bildspråk och layout på exempelvis hemsidor?

    Gy: Ämnesplan för bild

    Gr: Kursplan för bild

    Engelska:

    • Engelskspråkiga texter och filmer kan användas
    • Eleverna kan göra presentationer på engelska

    Gy: Ämnesplan för engelska

    Gr: Kursplan engelska

    Hemkunskap:

    • Kost- och näringsinnehåll (exempelvis hur förhåller sig ris i jämförelse med potatis, majs, vete)
    • Finns livsmedel med genmodifierat innehåll i Sverige?

    Gr: Kursplan för idrott och hälsa

    Historia:

    • Genetikens och genteknikens historia
    • Näringsbrist, kosthållning, svält mm genom tiderna
    • Odlingens och jordbrukets historia
    • Kolonialismen och dess arv. Hur fungerar de globala GMO-företagen?

    Gy: Ämnesplan för historia

    Gr: Kursplan historia

    Kemi:

    • Biokemi med fokus på livets molekyler. Kemiska strukturer och reaktioner för exempelvis DNA, vitamin A (Det gyllene riset) och bekämpningsmedel.
    • Miljöaspekter

    Gy: Ämnesplan för kemi

    Gr: Kursplan i kemi

    Samhällskunskap:

    • Globalisering
    • Fattigdom
    • Bistånd
    • Ekonomi. Vilka äger rättigheterna till de genmodifierade grödorna? Vilka ekonomiska intressen finns i de genmodifierade grödorna?
    • Hur påverkas livssituation och ekonomi för brukarna?

    Gy: Ämnesplan för samhällskunskap

    Gr: Kursplan i samhällskunskap

    Svenska:

    • Eleverna kan författa debattartiklar med argument för och emot,
    • öva retorik och skriva tal inför diskussioner och rollspel och
    • göra stilistiska analyser av argumenterande texter.

    Gy: Ämnesplan för svenska

    Gr: Kursplan svenska

     

  • Lärarhandledningens innehåll

    1. Val av utgångspunkt

    2. Samarbete mellan ämnen i skolan

    3. Förslag på lektionsplaneringar

    4. Naturvetenskapligt innehåll

    5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

    6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

    7. Resurser

    8. Stötta grupparbetet

    9. Redovisning och bedömning