![]() |
||
HEM | Lärarhandledning >> Val av utgångspunkt | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
Lärarhandledning
Val av utgångspunktAtt inleda med ett kort videoklipp kan snabbt fånga elevernas intresse. Här är några exempel på ingångar man kan ha. För att få dagsaktuella exempel är det bra att hålla koll på nyhetskanaler:
Videoklipp Nya genmodifierade grödor (2:42) Nya GMO-försök i Umeå (1:33 min) Den genmodifierade planeten (länken inställd att börja på 9:20 - visa sedan drygt 6 minuter till tiden 15:35) Påverkas bin av genmodifierad majs (6:35 min - svensk textning möjligt via YouTube) Självlysande träd i framtiden? (2:07 min, på engelska)
Radioinslag Åker med GMO-potatis saneras (radioinslag 1:44 min) Resistenta ogräs sprider sig på USAs åkrar (radioinslag 2:06 min) Genmodifierade grödor - hot eller möjlighet? (radioprogram 15 min)
Tidningsartiklar Det kommer rätt ofta nya nyheter om genmodifierade växter. Här är några exempel på rubriker och artiklar man kan använda sig av som upptakt till ämnesområdet. Genmodiferad potatis orsakar biflytt (Kristianstadsbladet, 31 maj 2012) TIPS: använd det interaktiva bildspelet med texter (syns när man pekar på bilderna) när artikeln diskuteras! Att fundera på: Varför måste bina flyttas? Vilken typ av genmodifierad växt ska odlas och varför? Vem är ansvarig för odlingarna av de genmodifierade växterna? Vilka tankar väcker artikeln?
|
Lärarhandledningens innehåll 2. Samarbete mellan ämnen i skolan 3. Förslag på lektionsplaneringar 4. Naturvetenskapligt innehåll 5. Samhällsaspekter och intressekonflikter |