HEMOM PROJEKTET | Lärarhandledning >> Lektionsplaneringar | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
Lärarhandledning
Förslag på lektionsplaneringarSnabbisen, 1 lektionPresentera kort ett exempel på en genmodifierad gröda. Gör Enkel argumentationsövning, speeddating eller en värdegrundsövning. Viktigt är att ha tid till ett gemensamt samtal i klassen efter det att övningen genomförts och återkoppla till de olika argumenten som förts fram. Hur kan man värdera och förstå argumenten? Kort tema, 2-3 lektioner
Lektion 1
Lektion 2-3 Viktigt är att ha tid till ett gemensamt samtal i klassen efter det att argumentations/värderingsövningar genomförts och återkoppla till de olika argumenten som förts fram. Hur kan man värdera och förstå argumenten? Mellanlångt tema 4-5 lektioner Variant 1, flera olika övningar:
Lektion 1
Lektion 2-3 Gör ett par övningar:
Viktigt är att ha tid till ett gemensamt samtal i klassen efter det att argumentations/värderingsövningar genomförts och återkoppla till de olika argumenten som förts fram. Hur kan man värdera och förstå argumenten?
Lektion 4-5
Variant 2, rollspelet Risonia:
Lektion 1: Eleverna delas in i grupper och rollerna till rollspelet Risonia delas ut.
Lektion 2-3:
Lektion 4:
Lektion 5: Rollspelet kan kompletteras med ytterligare övningar, se ovan, om tiden för genomförandet kan förlängas. Variant 3 med praktiskt arbete Praktiskt arbete kan genomföras med fokus på genmodifikation. GMO i livsmedel kan analyseras eller också kan ett par olika växtförsök genomföras. Växterna är inte genmodifierade, men kan bilda utgångspunkt för diskussioner kring genmodifiering av växter. Komplettera det praktiska arbetet med några övningar enligt ovan.
|
Lärarhandledningens innehåll 2. Samarbete mellan ämnen i skolan 3. Förslag på lektionsplaneringar 4. Naturvetenskapligt innehåll 5. Samhällsaspekter och intressekonflikter |