HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Resurser >> Stötta grupparbetet >> Speeddating

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning

Stötta grupparbetet

Speeddating - lyssna, lära och pröva andras argument

Instruktioner till eleverna:

  1. Sitt två och två. Dra lott om vem som ska vara för och vem som ska vara emot i en fråga som anknyter till genmodifierade växter (t.ex. det gyllene riset). Diskutera i 1 minut
  2. Skriv ner både dina och din motståndares argument. Diskutera vilka argument som var starkast och varför
  3. Byt par. Vid nästa "date" ska du ha motsatt åsikt. (Dvs. om du var för första gången ska du vara mot andra gången) försök använda argumenten du skrivit upp och kom på nya
  4. Skriv även denna gång ner argumenten.
  5. Byt åsikt varje gång du byter diskussionspartner

Tips till läraren:

Bryt övningen efter några rundor. Eleverna skriver en kort reflektion kring frågorna: Hur var det att vara för? Hur var det att vara mot? Hur kändes det att byta åsikt? Övningen avslutas i helklass med en genomgång av de argument som kommit fram.

Lärarhandledningens innehåll

1. Val av utgångspunkt

2. Samarbete mellan ämnen i skolan

3. Förslag på lektionsplaneringar

4. Naturvetenskapligt innehåll

5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

7. Resurser

    Lärande bedömning

    Språkutveckling

    Tips på studiebesök

    Praktiskt arbete

    Värdegrundsövningar

    Stötta grupparbetet

    Lektionsktiviteter

    Debatt och rollspel

    Länktips

    Elevuppgifter om
    genteknik

8. Redovisning och bedömning