![]() |
||
HEM | Lärarhandledning >> Resurser >> Värdegrundsövningar | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
Lärarhandledning - ResurserVärdegrundsövningarVärdegrundsövningarna syftar till att väcka diskussion. Det är viktigt att som lärare vara lyhörd när man genomför övningarna. Eleverna ska uppmuntras till att ta ställning med inte tvingas. Det krävs också lite fingertoppskänsla för att fördela ordet. Det är viktigt att avsätta tid för att diskutera varje frågeställning. Hellre färre värdegrundsövningar och mer diskussion. Många av övningarna innefattar att eleverna rör sig i klassrummet, detta bryter invanda mönster och skapar en mer informell diskussionssituation. Här följer några exempel på vanliga värdegrundsövningar och tips på sådant som är viktigt att tänka på när man håller i övningarna. Fyrahörnsövning
Vem är ansvarig om något går snett med en genmodifierad gröda?
Linjeövning
Ska GMO tillåtas?
Rött/grönt
Exempel på frågor och påståenden:
Heta stolen
Exempel på påståenden till heta stolen:
Att hålla i värdegrundsdiskussioner
Bra värdegrundsövningar ska:
Generella råd angående värdegrundsövningarInled gärna med några lekfulla frågor innan man börjar med de mer allvarliga frågorna. Detta lär eleverna hur övningen fungerar och underlättar diskussion genom att göra stämningen mer lättsam.Exempel på sådana frågor kan vara: vilken är din favoritfärg? Är det gott med glass? Osv. Innan övningen börjar bör man tydligt förklara förutsättningarna och reglerna för övningen. Man bör också gå igenom samtalsregler. Exempel på bra samtalsregler:
Den sista regeln är jätteviktig! Värdegrundsövningar syftar till att eleverna ska få utforska sina åsikter, inte bli dömda eller döma andras åsikter. Man bör erbjuda möjlighet att få hålla sin åsikt hemlig/lägga ner sin röst. Det ska aldrig vara tvång på att uttrycka sin åsikt. Vill man inte förklara hur man tänkte så kan man bara säga pass eller liknande. De flesta övningar innehåller någon form av förflyttning eller rörelse. Det finns många poänger med detta för det bryter upp den traditionella klassrumsstrukturen och gynnar diskussioner. Se gärna till att även alternativet "vet ej" eller liknande om det finns också innefattar rörelse. Så att eleverna aktivt måste välja att inte ha någon åsikt snarare än att deras stillasittande passivitet resulterar i att de inte tar ställning. Hur du som lärare agerarSom lärare är det viktigt att låta alla komma till tals utan att vara utpekande. Detta kräver ibland lite fingertoppskänsla. Några råd är att välja utifrån de olika åsikterna så att elever med olika åsikter får komma till tals (ex de som var för respektive emot).Läraren ska aldrig ta ställning utan hålla sig neutral i frågorna. Detta görs enklast genom att aldrig kommentera, bara lyssna och "humma" och nicka för att visa att man hör elevernas åsikter. Som lärare ska man aldrig ifrågasätta elevernas åsikter under övningen. Om någon elev uttrycker extrema åsikter kan man möjligen tala med den eleven efteråt, men aldrig ifrågasätta elevernas tankar under övningen. Ibland kan eleverna vilja ta upp debatt och det kan bli heta diskussioner. Som lärare är det viktigt att dämpa dessa. Eleverna kan replikera på vad någon annan elev sagt genom att reflektera kring dennes tankar, men eleverna ska inte uppmuntras till att ifrågasätta varandra. Hänvisa då till samtalsreglerna och dra ett streck i diskussionen. Ofta frågar eleverna hur ett påstående eller en fråga ska tolkas. Ex "Vad menar du med tolerant?" svara då bara att eleverna kan tolka frågan fritt. Många vill också redogöra för hur de tolkade frågan när de ska förklara hur de tänkte. Låt dem gärna göra det, men låt inte alla diskussioner bara handla om hur frågorna ska tolkas utan fokus ska ligga på sakinnehållet. Vissa frågor kommer väcka många tankar, andra kanske eleverna inte har så mycket att säga om, det är helt i sin ordning. Blir det inga diskussioner så går man bara vidare till nästa fråga. Låt inte heller diskussionerna bli för långa. Låt några elever framföra sina åsikter och gå sedan ganska snabbt vidare till nästa fråga. Annars blir övningarna lätt långdragna. Bättre med fler frågor och korta men välstrukturerade samtal kring varje fråga. Tillvägagångssätt i korthet
Att formulera frågorDet finns många färdiga värdegrundsfrågor att använda. Våga dock gärna formulera egna! Det är inte särskilt svårt och kan göras spontant i klassrummet, även om det är bättre att förbereda frågorna innan, de blir mer genomtänka så. Vad är viktigt att tänka på när du formulerar värdegrundsfrågor:
|
Lärarhandledningens innehåll 2. Samarbete mellan ämnen i skolan 3. Förslag på lektionsplaneringar 4. Naturvetenskapligt innehåll 5. Samhällsaspekter och intressekonflikter |