HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Resurser >> Lärande bedömning

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning - Resurser

Lärande bedömning - verktyg för att arbeta med formativ bedömning

De flesta övningar och arbetssätt kan anpassas till arbete med formativ bedömning, eller lärande bedömning som det numera kallas. Lärande bedömning består av 5 strategier:

  1. Identifiera lärandemål och tydliggör dem för eleven
  2. Aktiviteter som visar på lärande
  3. Feedback som för lärandet framåt
  4. Aktivera elever som resurser för varandra
  5. Aktivera eleven som ägare av sitt eget lärande

1. Identifiera lärande-målen och tydliggör dem för eleven.

Att visa eleverna vad de ska lära sig och se till att de förstår målen och omfattningen av avsnittet, ökar elevernas motivation att lära sig.

För att eleverna ska förstå vad de ska lära sig är det viktigt att vi som lärare är tydliga med vad vi vill att eleverna ska kunna när avsnittet är klart. Att bara hänvisa till styrdokumenten räcker inte utan vi måste formulera oss så tydligt att eleverna faktiskt förstår vad som förväntas av dem. Vill vi att de ska kunna visa ett naturvetenskapligt förhållningssätt, måste vi visa vad vi menar med ett naturvetenskapligt förhållningssätt. Att formulera sig tydligt är inte självklart enkelt, men visar också för mig själv som lärare vad jag kräver av mina elever. Ett sätt kan vara att göra en lista de begrepp/viktiga ord man vill att eleverna ska behärska - ämnets fackspråk. Är det rätt nivå för mina elever i förhållande till styrdokumenten? Är det för många begrepp? Vilka ska jag då ta bort och varför?

Att sedan låta eleverna se exempel på arbeten (gärna elevarbeten) på olika nivåer och diskutera vilka som är bra och varför, låter eleverna se kvalitet i arbeten. Har de dessutom Rubrics/matriser för olika betygsnivåer att tillgå, blir kvalitetsskillnader ännu tydligare.

Dela gärna ut begreppslistan till eleverna och låt dem arbeta med begreppen, så blir det lättare för dem att veta när de förstår området.

Ett annat bra sätt att tydliggöra målen är att komplettera med framgångskriterier: "det här kan jag göra när jag har nått målen" ex - Jag förstår hur man genmodifierar växter och varför man genmodifierar växter. Jag kan argumentera både för och emot GM-växter. Jag kan göra en begreppskarta över begreppen där jag förklarar hur begreppen hänger ihop.

2. Aktiviteter som visar på lärande

Här är det viktiga för oss som lärare att förstå vad eleverna faktiskt lär sig av undervisningen. Det vi undervisar om och vad eleverna faktiskt lär sig är inte alltid detsamma. Vi vill veta var eleverna befinner sig på "lärandevägen" mot målen.

Ex. 1. Argumentationsmatris. Låt eleverna fylla i en matris. Samla in och bedöm var de befinner sig och anpassa undervisningen efter detta. En variant är att förbereda påståenden eller frågor runt matrisen. Presentera 5 olika numrerade svar på varje fråga. Låt eleverna svara genom att visa det antal fingrar som det svar de tycker är bra eller rätt. (Kan också göras med tumme upp, tumme sida, tumme ner). Ger en snabb överblick över vad hela klassen tycker och kan, och inte bara enstaka elever som räcker upp handen och vill svara. Se till att alla eleverna svarar. Det tvingar alla elever att tänka efter. Viktigt att frågorna och svarsalternativen är väl genomtänkta för att få ett bra resultat.

Ex. 2. Enkel argumentationsövning. Låt eleverna göra argumentationsövningen med någon vinkel du vill studera. Utifrån detta kan du ställa frågor som i Ex 1.

Ex. 3. Faktaövning. Ställ frågor som Ex 1.

Ex. 4. Pictionary. Bra hjälp att lära in begreppen i avsnittet. Här kan man få en hyfsad överblick över vad eleverna tycker är krångligt respektive enkelt.

3. Feedback som för lärandet framåt

Använd förtester och eftertester. Ställ ett antal frågor till eleverna före ett moment och sedan efter ett par lektioner. Har det hänt något med lärandet? Detta ger feedback både till dig som lärare om hur undervisningen fungerat och till eleven vad som är nästa steg i lärandet.

4. Aktivera elever som resurser för varandra

Här kan man använda alla övningar där elever arbetar och diskuterar i grupp. Strategin går ut på att det inte bara är läraren som ger feedback. Eleverna kan förklara med andra ord än läraren, diskussioner ger nya tankar och synsätt som kommer från olika elever.

Ex. 1. Fyrahörnsövning - eleverna får diskutera med de andra i hörnet och får byta hörn om de vill innan man tar en helklassdiskussion.

Ex. 2. Argumentationsmatris - låt eleverna fylla i delar av matrisen själva och sedan diskutera med några kamrater.

Ex. 3. Argumentationsövning - Låt eleverna fundera själva först och sedan diskutera i grupp och sedan helklass.

Ex. 4. Speeddating - kanske inte behöver förklaras.

5. Aktivera eleven som ägare av sitt eget lärande

En förutsättning för att eleven ska kunna ta ansvar för sitt eget lärande är att eleven har förstått vad som ska läras in. Alltså åter till strategi nr 1: Identifiera lärande-målen och tydliggör dem för eleven. När detta är gjort ser vi efter var eleven är i sitt lärande (strategi nr 2). Därefter för vi en diskussion med eleven hur eleven ska gå vidare för att nå målen (strategi nr 3). Nu är det upp till eleven att faktiskt göra det vi kom överens om. Kanske gå tillbaka och kontrollera vissa uppgifter, se om det finns fler perspektiv, utveckla lab-rapporten, fördjupa kunskapen om vissa begrepp, ... Om eleverna kan förstå vad som behövs för att komma vidare (djupare), ökar viljan att göra jobbet och då är det större chans att de faktiskt tar ansvar för sitt eget lärande.

Text: Göran Aldman (biologi och lärarutbildare).

 

Lärarhandledningens innehåll

1. Val av utgångspunkt

2. Samarbete mellan ämnen i skolan

3. Förslag på lektionsplaneringar

4. Naturvetenskapligt innehåll

5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

7. Resurser

    Lärande bedömning

    Språkutveckling

    Tips på studiebesök

    Praktiskt arbete

    Värdegrundsövningar

    Stötta grupparbetet

    Lektionsktiviteter

    Debatt och rollspel

    Länktips

    Elevuppgifter om
    genteknik

8. Redovisning och bedömning

Artikel "Kom igång med SNI" i Bi-lagan nr 3 2013 (pdf)