HEMOM PROJEKTET | Lärarhandledning >> Resurser >> Stötta grupparbetet >> Concept cartoons | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
LärarhandledningStötta grupparbetetConcept cartoons - ta ställning till olika ståndpunkter Concept Cartoons visar en bild som presenterar en frågeställning. I bilden finns fyra personer vars åsikter i frågan framgår av texten i pratbubblorna. Eleverna ska ta ställning till vilken av åsikterna de håller med om och sedan förklara sina tanker kring frågeställningen och åsikterna. Låt eleverna utforma egna Concept Cartoons med tema genmodifierade växter. Exempelvis kan en frågeställning vara: Vad händer om man äter genmodifierade växter? Åsikterna från personerna på bilden kan t.ex. handla om att det är alltid farligt att äta gener oavsett var de kommer ifrån, att genmodifierade växter är annorlunda än växter som ej är genmodifierade och därför inte bör ätas, att genmodifierade växter mycket väl kan ges som foder till djur men ska inte ätas av människor och att genmodifieringen kan medföra att växten har bättre näringsinnehåll. Mer om concept cartoons på Skolverkets hemsida (pdf). |
Lärarhandledningens innehåll 2. Samarbete mellan ämnen i skolan 3. Förslag på lektionsplaneringar 4. Naturvetenskapligt innehåll 5. Samhällsaspekter och intressekonflikter |