HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Resurser >> Stötta grupparbetet >> Concept cartoons

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning

Stötta grupparbetet

Concept cartoons - ta ställning till olika ståndpunkter

Concept Cartoons visar en bild som presenterar en frågeställning. I bilden finns fyra personer vars åsikter i frågan framgår av texten i pratbubblorna. Eleverna ska ta ställning till vilken av åsikterna de håller med om och sedan förklara sina tanker kring frågeställningen och åsikterna.

Låt eleverna utforma egna Concept Cartoons med tema genmodifierade växter.

Exempelvis kan en frågeställning vara: Vad händer om man äter genmodifierade växter?

Åsikterna från personerna på bilden kan t.ex. handla om att det är alltid farligt att äta gener oavsett var de kommer ifrån, att genmodifierade växter är annorlunda än växter som ej är genmodifierade och därför inte bör ätas, att genmodifierade växter mycket väl kan ges som foder till djur men ska inte ätas av människor och att genmodifieringen kan medföra att växten har bättre näringsinnehåll.

Mer om concept cartoons på Skolverkets hemsida (pdf).

Lärarhandledningens innehåll

1. Val av utgångspunkt

2. Samarbete mellan ämnen i skolan

3. Förslag på lektionsplaneringar

4. Naturvetenskapligt innehåll

5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

7. Resurser

    Lärande bedömning

    Språkutveckling

    Tips på studiebesök

    Praktiskt arbete

    Värdegrundsövningar

    Stötta grupparbetet

    Lektionsktiviteter

    Debatt och rollspel

    Länktips

    Elevuppgifter om
    genteknik

8. Redovisning och bedömning