HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Resurser >> Stötta grupparbetet >> Think-pair-share

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning

Stötta grupparbetet

Think-pair-share - förståelse i fokus!

Övningen syftar till att öppna för att vi kan tänka både lika och olika, samt lära oss att förstå andras synsätt.

Presentera en fråga eller ett påstående att ta ställning till. Låt eleverna fundera enskilt i en minut. Be dem sedan att parvis berätta och lyssna på varandra om hur de tänkte. De ska sedan tillsammans skriva ner de ståndpunkter som var lika och de som var olika. Därefter ska de samtala med avsikt att förstå varför de tyckte lika och sedan varför de tyckte olika. Detta kan ta 5-10 minuter beroende på område och elevgrupp.

Eftersom det finns risk att vissa par kan tycka mycket lika ska de sedan sätta sig tillsammans med ett eller två andra par och igen ta upp sina ståndpunkter och diskutera varför de verkar tycka lika eller olika. Den större gruppen kan behöva ytterligare 5-10 minuter för sitt samtal.

Alternativt går man direkt från den parvisa diskussionen till en hel- eller halvklassdiskussion för att fånga upp de idéer som kommit fram. Undvik att klassa påståenden och idéer som felaktiga eller korrekta betona istället motiveringens betydelse, att det är viktigt att kunna förklara vad som ligger bakom de tankar man har. Övningens fokus är på förståelse i dialog istället för konfrontation/debatt som lätt kan bli motsats till dialog. Lärandet ligger i att förstå argumentens uppbyggnad. Sedan behöver man ju inte acceptera allt man förstår.

Lärarhandledningens innehåll

1. Val av utgångspunkt

2. Samarbete mellan ämnen i skolan

3. Förslag på lektionsplaneringar

4. Naturvetenskapligt innehåll

5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

7. Resurser

    Lärande bedömning

    Språkutveckling

    Tips på studiebesök

    Praktiskt arbete

    Värdegrundsövningar

    Stötta grupparbetet

    Lektionsktiviteter

    Debatt och rollspel

    Länktips

    Elevuppgifter om
    genteknik

8. Redovisning och bedömning