HEMOM PROJEKTET | Lärarhandledning >> Resurser >> Stötta grupparbetet >> Verbal tennis | |
UNDERVISNING OM GM-VÄXTER Kopplingar till skolans styrdokument Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen GM-VÄXTER |
LärarhandledningStötta grupparbetetVerbal tennis - få igång tankarna Ge eleverna ett ämne, ett påstående eller en bild att associera till. Förslag på hur man kan introducera övningen: "Vi ska arbeta med området genmodifierade växter. Vilka ord tänker du på när du ser denna bild":
Eleverna arbetar i par och säger omväxlande vilka ord man tänker på. Efter en stund kan man bryta och välja ut några av orden som ett av elevparen kommit på och diskutera lite mer kring: Vad var det som gjorde att just dessa ord kom upp? Vilka associationer ligger bakom? Hur anknyter de till ämnesområdet? |
Lärarhandledningens innehåll 2. Samarbete mellan ämnen i skolan 3. Förslag på lektionsplaneringar 4. Naturvetenskapligt innehåll 5. Samhällsaspekter och intressekonflikter |