HEMOM PROJEKTET

Lärarhandledning >> Resurser >> Stötta grupparbetet >> Verbal tennis

UNDERVISNING OM GM-VÄXTER

Kopplingar till skolans styrdokument

Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll - om SNI i undervisningen

Lärarhandledning

GM-VÄXTER

Historiskt perspektiv

Hur gör man?

Tema-sidor om olika GM-grödor

Hållbart jordbruk

Om attityder: Vad styr våra val?

Lagar och regler

Lärarhandledning

Stötta grupparbetet

Verbal tennis - få igång tankarna

Ge eleverna ett ämne, ett påstående eller en bild att associera till. Förslag på hur man kan introducera övningen: "Vi ska arbeta med området genmodifierade växter. Vilka ord tänker du på när du ser denna bild":

Eleverna arbetar i par och säger omväxlande vilka ord man tänker på.

Efter en stund kan man bryta och välja ut några av orden som ett av elevparen kommit på och diskutera lite mer kring: Vad var det som gjorde att just dessa ord kom upp? Vilka associationer ligger bakom? Hur anknyter de till ämnesområdet?

Lärarhandledningens innehåll

1. Val av utgångspunkt

2. Samarbete mellan ämnen i skolan

3. Förslag på lektionsplaneringar

4. Naturvetenskapligt innehåll

5. Samhällsaspekter och intressekonflikter

6. Mål - vad ska kunskaperna användas till?

7. Resurser

    Lärande bedömning

    Språkutveckling

    Tips på studiebesök

    Praktiskt arbete

    Värdegrundsövningar

    Stötta grupparbetet

    Lektionsktiviteter

    Debatt och rollspel

    Länktips

    Elevuppgifter om
    genteknik

8. Redovisning och bedömning