Nobelpris 2018

nov 7, 2018

Nobelpriset i fysiologi eller medicin 2018

går till James P. Allison och Tasuku Honjo för deras upptäckt av cancerbehandling genom hämning av immunförsvarets bromsmekanismer. Upptäckten har öppnat nya möjligheter för cancerbehandling och flera av forskarna som medverkar i magasinet Fascinerande forskning från Bioresurs skriver om immunterapi som grundas i Nobelpristagarnas upptäckter.

Läs mer på hemsidan från The Nobel Prize

Nobelpriset i kemi 2018

är intressant från biologisk synpunkt. En av de tre pristagarna är Frances H. Arnold, som får priset ”för riktad evolution av enzymer”.

Frances H. Arnold har inspirerats av evolutionens kraft och använt samma principer – genetiska förändringar och selektion – för att i sina laboratorier utveckla proteiner som istället löser människans kemiska problem. Frances Arnolds enzymer nyttjas bland annat för en mer miljövänlig tillverkning av kemiska substanser, som läkemedel, och för att framställa förnybara bränslen för en grönare transportsektor.

Läs mer på hemsidan från The Nobel Prize