Bioresurs tipsar

Här hittar du Bioresurs tips på bra externa webbplatser med material för biologiundervisning. Urvalet baseras på samarbeten med olika aktörer där vi hjälpt till att sprida information om innehållet via webbinarier, artiklar i Bi-lagan eller kursdagar.

Lektionsbanken om Östersjön

Lektionsbanken om Östersjön är framtagen för gymnasie- och högstadielärare av Stockholms universitets Östersjöcentrum, för att göra det lätt och roligt att undervisa om hav och hållbar utveckling. Den innehåller ett rikt bildmaterial, faktaunderlag och övningar för klassrum och fält, året runt. Allt är fritt att använda och baseras på aktuell forskning.

Lektionsbanken om Östersjön (extern länk)

Hållbar utveckling på Skolverkets lärportal

I Skolverkets lärportal finns tre moduler med tema Hållbar utveckling. Modulerna  belyser de didaktiska frågorna – Varför behövs undervisning för hållbar utveckling, vad ska undervisningen innehålla samt hur ska undervisningen organiseras? Modulerna är ämnesövergripande och anpassade för olika åldersgrupper (åk 1-6, 7-9 och gymnasiet). Filtrera på Hållbar utveckling.

Lärportalen (extern länk)

Globala målen

”Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen.” På webbplatsen finns en lärarhandledning och många intressanta övningar.

Globala målen (extern länk)

Skogslabbet

Skogslabbet är ett kostnadsfritt läromedel anpassat för gymnasiet och baserat på forskning kring skog och hållbar utveckling. Det berör teman som klimat, biologisk mångfald, biobaserade produkter och människans relation till skogen. Läromedlet är baserat på aktuell forskning och granskat av SLU-forskare. Gymnasielärare har vidareutvecklat innehållet och säkerställt kopplingen till läroplanen.

Skogslabbet (extern länk)