MULTIPLIERS är ett EU-projekt som utvecklat ett ramverk för ”Open Schooling”, ett sätt att undervisa och lära sig naturvetenskap på ett meningsfullt sätt med koppling till vardagsliv, lokala och globala utmaningar. I sex länder har man prövat ut hur man på bästa sätt kan designa projekt med undervisning som ger elever möjligheter att inte bara lära sig mer om viktiga frågor, utan även att bidra som kunskapsspridare (”multipiers”) i samhället. I slutrapporten för EU-projektet presenteras designprinciper för hur man bygger ett samarbete mellan skolor och olika aktörer som exempelvis universitet, museer, industri, civilsamhälle, beslutsfattare och media. På projektes webbplats presenteras undervisningsmaterial till sex olika teman: Luftföroreningar, Antibiotikaresistens, Vaccinationer, Nyttjandet av skogen, Biologisk mångfald och ekosystemtjänster, Rent vatten och sanitet.
Det svenska bidraget till projektet, via Umeå universitet, handlar om Nyttjandet av skogen. Där ingår material för undervisning för årskurs 4-9 samt material för gymnasieskolan som även finns i resursen Skogslabbet.se.
Våra gäster till detta webbinarium är Christina Ottander, professor vid Umeå universitet och Lina Varg som disputerade i naturvetenskapens didaktik 2024 vid Umeå universitet. Båda har arbetat med projektet MULTIPLIERS och kommer att visa på hur de resurser som utvecklats kan användas av lärare.
Passar för: Lärare i åk 4-9 och gymnasiet
Kostnadsfritt
Länk till Zoom skickas ut några dagar innan till den e-post du anger i anmälan.