En webbresurs om genetiskt modifierade växter

Webbsidan om genetiskt modifierade växter syftar till att ge inspiration och stöd till lärare och elever som arbetar med frågor som rör genmodifierade växter i ett samhällsperspektiv. Sidan är uppdelad i lärarhandledning, samhällsaspekter och temasidor. Lärarhandledningen innehåller förslag på lektionsupplägg, övningar och fakta om GM-växter. Samhällsaspekter omfattar SNI-övningar, men även lagar och regler kring hantering av GM-växter medan det i temasidorna finns fördjupat material om några GM-växter som har debatterats länge.

Vad vill du hitta i GM - växtwebben?

Lärarhandledning

Fakta om GM-växter (till exempel gyllene riset)

Fakta om genmodifiering

Värderingsövningar

Rollspel

Undervisning om GM-växter

kkk

Modern växtförädling och genmodifierade växter som undervisningsområde passar väl in på det som efterfrågas i skolans styrdokument:

  • Modern växtförädling är ett viktigt och intressant forskningsområde.
  • Genmodifierade växter har koppling till aktuella samhällsfrågor som ofta debatteras i media.
  • Undervisningsmaterial kring genmodifierade växter i form av tidningsartiklar, TV-inslag, radioprogram, hemsidor och bloggar ger goda förutsättningar att arbeta med källkritik och argumentation.
  • Olika typer av genmodifierade växter ger ett brett spektrum av fall att diskutera med utgångspunkt i genteknikens möjligheter, risker och etiska frågor.

Att arbeta med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i naturvetenskapliga ämnen ger stora möjligheter till en aktuell och intressant undervisning.

Bakgrund och medverkande

Projektet tillkom på initiativ av Svenska nationalkommittén för biologi vid Kungliga vetenskapsakademien med syfte att ge lärare och elever möjlighet att ta del av nya rön och diskutera frågor som rör genteknik med specifik inriktning mot genmodifierade växter. Uppdraget har varit att ta fram ett webbaserat material som är inspirerande och faktagranskat och fritt att använda i ickekommersiellt syfte för lärare och skolor. Projektet finansierades med stöd från Skandinaviska växtfysiologiska sällskapet och Wenner-Gren stiftelsen.

Målgrupp är primärt lärare på grundskolans högstadium, samt lärare och elever på gymnasieskolan inom främst naturvetenskaps-, samhällsvetenskaps- och naturbruksprogrammet. En referensgrupp av lärare har gett synpunkter och testat materialet efterhand som det tagits fram.

Skolans styrdokument var utgångspunkt för projektet. Ämnesområdet är i högsta grad relevant i förhållande till grundskolans kursplan i biologi och gymnasiets ämnesplaner i främst biologi och naturkunskap, men även ämnesplanen för samhällskunskap eftersom den ger utrymme att behandla aktuella samhällsfrågor.

Underlag för projektet var bland annat konferensen ”Ja eller nej till genmodifierade växter”, som anordnades av KVA den 20 mars 2012. Föredragen filmades och finns publicerade via KVA-TV. 

Även konferenserna Sustainable agriculture – does it need modern biotech? (30 augusti 2012) som arrangerades av KSLA och ”Växtförädling 3.0 – ny teknik och gamla lagar” (25 april 2013) av Gentekniknämnen och KSLA bevakades av projektet.

Upplägget av webbsidan utifrån ett SNI-perspektiv har utvecklats i samarbete med Christina Ottander, Umeå universitet.

Idéer till värderingsövningar och upplägg av material kring det gyllene riset har tagits fram i samarbete med Karin Johansson, naturkunskap/samhällskunskapslärare vid Katedralskolan i Uppsala. Dan Frendin, naturkunskapslärare vid Stagneliusskolan i Kalmar har bidragit med material kring rollspel om GMO.

Göran Aldman (biolog och lärarutbildare) har medverkat i utformningen av det material som handlar om bedömning för lärande, t.ex. formulering av lärandemål och olika aktiviteter för lärande.

Projektgrupp: Britt-Marie Lidesten (föreståndare för Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik), Ammie Berglund (projektledare, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik), Göran Aldman (biolog och lärarutbildare), Lotta Tomasson (Vetenskap och Allmänhet, VA), Stefan Jansson (Umeå universitet).

Grafisk formgivning av logotype och bakgrunder är gjorda av Anna Andrén (AnnaGrafik – grafisk form & illustration). Illustrationer har tagits fram av Lotta Tomasson. Lars Erik Lindell (SLU, Uppsala) har ansvarat för html-kodning och utvecklat webdesignen.