
Snabbisen (1 lektion)
Presentera kort ett exempel på en genmodifierad gröda. Gör sedan en enkel argumentationsövning, speeddating eller en värdegrundsövning. Efter genomförd övning har har man ett gemensamt samtal i klassen för att återkoppla till de olika argument som förts fram. Hur kan man värdera och förstå argumenten?
Kort tema (2-3 lektioner)
Lektion 1: Presentera kort ett par helt olika exempel på grödor.
Lektion 2-3: Gör några av övningarna under rubrikerna: Argumentationsövningar, värdegrundsövningar eller pictionary. Det är viktigt att ha tid till ett gemensamt samtal i klassen efter att argumentations/värderingsövningar genomförts och återkoppla till de olika argument som förts fram. Hur kan man värdera och förstå argumenten?
Mellanlångt tema (4-5 lektioner)
Variant 1 – Flera olika övningar
Lektion 1: Presentera ett par helt olika exempel på genmodifierade grödor eller fokusera på exempelvis ”Det gyllene riset”. Lyft värdegrundsfrågor.
Lektion 2-3: Gör en återkoppling till faktainnehållet i den första lektionen med några snabba frågor eller med övningen pictionary. Gör även ett urval övningar, till exempel argumentationsövningar, värdegrundsövningar eller vilka och varför (Det gyllene riset). Efter genomförd övning har har man ett gemensamt samtal i klassen för att återkoppla till de olika argument som förts fram. Hur kan man värdera och förstå argumenten?
Lektion 4-5: Gör ett korsord och en begreppskarta. Låt eleverna använda skrivramar och Venndiagram för att göra en sammanfattande presentation av två genmodifierade grödor.
Variant 2 – Rollspelet Risonia
Lektion 1: Presentera kort temat ”Det gyllene riset”. Lyft värdegrundsfrågor. Eleverna delas in i grupper och rollerna till rollspelet Risonia delas ut.
Lektion 2-3: Eleverna letar bakgrundsfakta.
Lektion 4: Rollspelet genomförs.
Lektion 5: Efterarbete och diskussion kring rollspelet. Hur kan man värdera och förstå argumenten? Låt eleverna skriv en individuell reflektion.
Rollspelet kan kompletteras med ytterligare övningar, se ovan, om tiden för genomförandet kan förlängas.
Variant 3 – Med praktiskt arbete
Praktiskt arbete kan genomföras med fokus på genmodifikation. GMO i livsmedel kan analyseras eller också kan ett par olika växtförsök genomföras. Växterna är inte genmodifierade, men kan bilda utgångspunkt för diskussioner kring genmodifiering av växter. Komplettera det praktiska arbetet med några övningar enligt ovan.