Matpjälkningssystemet, kost och hälsa

Här hittar du övningar om människans matspjälkningssystem, om kost och hälsa.


 

För yngre elever

Möt Digestiva

Digestiva är en lång och ihålig tygmodell av mag-tarmsystemet, som börjar med en mun och slutar med en ändtarm. Inspireras att tillverka en egen modell av mag-tarmsystemet.

Möt Digestiva!

För högstadiet och gymnasiet

Begreppskarta över matspjälkningen

Många områden inom biologin innebär att eleverna måste hålla ordning på många begrepp. Läs om hur du kan jobba med begreppskartor inom exempelvis matspjälkningen.

Elevaktiva arbetssätt
Förslag på ord till en begreppskarta över matsmältningen

 

Fysiologiundervisning med datalogger

En datalogger är en elektronisk apparat som registrerar data över tid eller i relation till plats, med hjälp av olika typer av sensorer. Exempel på vad sensorer kan registrera i fysiologiundervisningen är exemplevis blodtryck och puls, syrgas- och koldioxidkoncentration i utandningsluft, mätning av lungkapacitet mm.

Fysiologiundervisning med datalogger
Datalogger ger förståelse för kroppens energiomsättning

Människans energiomsättning

Människor har olika förmåga att utnyttja näringen i maten och det får konsekvenser för hur vi mår. Utan balans mellan vad vi äter och vad vi förbrukar finns risk för att vi blir överviktiga eller undernärda. Artikeln handlar om hur man kan mäta energi som tas upp och avges.

Människans energiomsättning

Vitaminer – lagom är bäst

Har du funderat på varför ett skalat äpple blir brunt? Detta går enkelt att studera, och man kan också visa att processen kan påverkas, bland annat med C-vitamin. Att vitaminer har livsviktiga funktioner har varit känt länge och upptäckter kring vitaminer har gett flera Nobelpris. Här finns övningen ”Citron hindrar brunfärgning” samt ”Datorövning om C-vitamin”.

Vitaminer – lagom är bäst

Ost lika bra som spenat?

En övning i att granska en nyhet på tema kost och hälsa med vetenskapliga artiklar som stöd. Börja med att läsa nyhetsartikeln som bland annat handlar om 5:2-dieten. Använd guidande frågor för att förstå innehållet i de vetenskapliga artiklarna som hänvisas till i nyhetsartikeln. Länkar till dessa ges i nyhetsartikeln men är även länkade till här nedanför. Förslag på frågor och lite stöd för diskussion finns i de avslutande kommentarern i lärarhandledningen (se länk till pdf nedan).

Ost lika bra som spenat (lärarhandledning, pdf).

Ost lika bra som spenat vid 5:2-diet (länk till artikel via SVT Nyheter)

Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss…..(länk till vetenskaplig artikel från 2017)

Effects of 8-hour time restricted feeding on body weight and metabolic disease risk factors in obese adults: A pilot study (länk till vetenskaplig artikel från 2018)