Frön och frukter på hösten

Hösten är en utmärkt årstid för att titta närmare på frukter och frön. Vad är det som gömmer sig inuti ett äpple och hur sprider sig olika frön?

Mål med arbetsområdet Frukter och frön

Eleven ska:

• känna igen och kunna namnge några vanliga frukter och frön
  • kunna beskriva livscykeln hos en växt
  • känna till några djur som äter frukter och frön och några som samlar vinterförråd av frön

Frukter

Låt barnen/eleverna diskutera varför frön finns och vad ett frö består av. Stora bönor eller ärtor kan inköpas i en livsmedelsaffär. Lägg fröna till groning på ett fuktat hushållspapper och se till att det hålls fuktigt tills man börjar se att de börjar gro. Undersök fröna och sök rätt på grodd, frövita och fröskal. Låt några frön av olika sorter utvecklas och följ tillväxten, se uppgifter nedan.

Undersök frukter som finns i vår närhet som exempelvis äpplen, päron och plommon eller köp in exotiska frukter från en affär.
Låt eleverna skära itu frukterna och undersöka hur de ser ut inuti. Sök rätt på frön som finns i frukterna och plantera i krukor som förvaras i klassrummet.

Bi-lagan nr 2—2004 februariuppslaget ”Frukt är godis”

Använd frukterna och låt barnen/eleverna:

• torka frukten
  • koka kräm
  • göra fruktsallad

Vi jobbar också med:
Hem- och konsumentkunskap, Miljö och Geografi

Frön från skafferiet

Extra Bi-lagan 2005 juniuppslaget. Odla frön från skafferiet,

Vilka frön finns hemma i ditt skafferi? Ge barnen/eleverna i hemuppgift att titta efter hemma vilka frön de har i skafferiet och ta med dem till skolan. De kommer att upptäcka att det finns fler än man tror, till exempel:

• vita, bruna och svarta bönor och kidneybönor
  • röda och gröna linser
  • gröna ärtor, kikärtor och gula ärtor
  • frön av solros, pumpa, quinoa

Använd sedan frön som barnen har med sig för att undersöka på olika sätt (det kan vara bra att förbereda genom att ha ett antal olika frön på skolan om variationen från barnen inte blir så stor).
Låt barnen/eleverna jobba i grupper om cirka fyra. Lägg ut alla frön på ett stort svart papper så att de syns bra. Börja med att titta och observera, glöm inte att använda luppen. Sortera sedan efter färg, storlek, mönster, ätbarhet o.s.v.
Skriv därefter frågor: Vilka frön kan man äta? Från vilken växt kommer de? Hur ser de ut inuti? Var växer de?
Dela fröna och undersök hur de ser ut inuti. Syns embryot?
Skapa en tavla med olika frön genom att klistra frön på svart papper. Det blir fantastiskt fina bilder att sätta upp i klassrummet.

Vi jobbar också med: Bild, Geografi, Samarbete

Frön från naturen

Vilka växter med fröställningar kan man hitta på hösten? Gå ut med barnen/eleverna och sök efter exempelvis röllika, tistlar, kardborrar, fibblor, fyrkantig johannesört, blåklockor och hundkäx. Dessa växter har ofta fröställningar som står kvar en tid, vissa även över vintern. En fördel är att det inte finns lika många fröätande djur under vintern men en del småfåglar äter frön från vinterståndare och överlever vintern på så sätt.

Undersök vinterståndarnas frön. Prata om att frön vanligen sprids med vind, vatten eller djur.

Entiteleken

Entitan är en fågel som gillar att äta frön och den samlar ca 50 000 frön under en höst. De gömmer sina frön på olika ställen och är sedan väldigt duktiga på att hitta tillbaka till sina gömställen under vintern.
Men det finns fåglar som inte orkar samla själva utan istället tar från entitornas gömslen. Talgoxar snyltar gärna på entitornas förråd. Cirka 5% av entitornas insamlade vinterförråd försvinner.

Lägg en hög med solrosfrön på marken, det ska vara cirka 15 frön/barn. Dela in barnen så att en fjärdedel är talgoxar och resten är entitor. Nu gäller det för entitorna att ta sig fram till fröhögen, plocka max två stycken och sedan springa ut och gömma dem någonstans inom lekområdet. Lagom lekområde brukar vara cirka 15 m i diameter. Spring sedan tillbaka till fröhögen igen, ta max två stycken och göm dem. Talgoxarna ska försöka se var entitorna gömmer sina frön och springa dit och plundra. När fröhögen är slut är leken klar. Nu är det dags för entitorna att inventera sina förråd. Hur många frön har de lyckats behålla och hur många har talgoxarna lyckats snylta åt sig? De som inte har tillräckligt många frön kommer inte att klara vintern. Bestäm antal frön som de måste ha för att överleva utifrån hur många de har återfunnit. Andelen fåglar som överlever vintern varierar från år till år beroende på hur hård vintern har varit. I genomsnitt överlever endast hälften av småfåglarna vintern i Sverige.

Ekorren sover

De flesta känner till leken ”Björnen sover”. Här är en variant där barnen funderar över vad ekorren äter.

Alla barnen står i ring utom ett barn som är ekorre och står i mitten. De som står i ringen får var sin lapp med antingen sådant som ekorrar äter eller sådant som de inte äter (se exempel nedan). Därefter sjunger alla melodin till ”Björnen sover” men byter ut ”björnen” mot ”ekorren”. När visan är slut går ekorren går runt och tittar på lapparna. Sedan gäller det för ekorren att samla mat, det vill säga jaga de som har lappar med lämplig föda.

Exempel på vad det kan stå på lapparna: granfrö, tallfrö, hasselnöt, ekollon, mus, svamp, ägg, fågelunge, granskott, människa, blåbär, huggorm, örn, älg, oxfilé, lax, smörgås, sten, får, gräs

Alternativt kan barnen/eleverna hålla lämpliga föremål i händerna istället för textlappar.

Vi jobbar också med:
Sociala förmågor, att vara objektiv och schysst.