Bi-lagan 2016
Bi-lagan nr 1 2016
I detta nummer:
Artiklar med övningar
Möt Digestiva!
Inspireras att tillverka en egen modell av mag-tarmsystemet.
Tema: Arktis och klimat
Läs om en polarexpedition till Grönland, klimatfrågor i samhällsperspektiv, näringsvävar i Arktis samt hur arter som isbjörn och fjällräv påverkas av klimatförändringarna. Här finns även övningarna ”Polarisens minskning” samt ”Havsförsurning” samt mängder av tips på var ytterligare information och inspiration kan inhämtas.
Kompletterande övningar:
- Ett arktiskt ekosystem
- Isbjörnens evolution
- Laborationen ”Försurning i teori och praktik- Effekter på snäckskal när havens pH sjunker” i Kemilärarnas Resurscentrums Informationsbrev 76, se sidan 14-15
- Skräp på stranden
Syntetisk biologi, inklusive LEGO-övningen ”Gör ett lila djur!”
För nyanlända elever
- Kartläggningsmaterial i biologi från Skolverket, avsett för nyanlända elever
- Nyanlända och lärande. Nihad Bunar (red). Natur & Kultur. 2015. Detta är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet – en bok som ger en bra översikt och generell bas för lärare som möter nyanlända elever.
Bi-lagan nr 2 2016
Läsårskalender för 2016/2017
Tema: Biologins stora idéer
Månadsuppslagen
Augusti: Tema: Biologins stora idéer
Här finns övningen ”Vad är liv?”. Se även övningen Är ärtor levande, ett extramaterial till Linnélektioner – idéhäfte 6.
Generellt gäller att det krävs vatten för att torra ärtor, torrjäst och Artemiaägg ska vakna till liv. Vid odling av Artemia krävs 3 % koksaltlösning. Att cellandningen kommer igång märks bland annat genom koldioxidproduktion, som är mätbar vid försök med jäst och gula ärtor. Odlingsanvisningar för Artemia finns i Bi-lagan nr 1 2003, s 5-6. Artemiaembryon, som kan köpas i akvarieaffärer, ser ut som små pepparkorn. När man lägger dem i 3 % koksaltlösning kläcks små millimeterstora larver efter något dygn.
September: Nyss så träffa’ jag en krokodil…
Evolution: Engagera eleverna med hjälp av övningen ”Sortera djur”, där leksaksdjur används.
Kompletterande material till övningen ”Sortera djur”
Oktober: En nyckelpiga jag har i handen…
Evolution: Bladlössens livscykel illustrerar Darwins evolutionsteori.
November: Lille katt, lille katt…
Genetik: Låt eleverna testa en övning där de får skriva upp förmodat ärvda respektive förvärvade egenskaper på sina avbildade händer i papper. Två övningar om kattgenetik finns också med på detta uppslag, en som berör färg och en som berör svanslängd.
Katternas genetik: Ytterligare övningar gällande färg och svanslängd (Manx-katter), med bland annat korsningsscheman
Facit till ”Katternas genetik”
December: En sockerbagare…
Genetik: Här finns övningarna ”Vad är mjölet gjort av?” och ”Vilka är sädesslagen”.
Arbetsblad till övningen ”Vad är mjölet gjort av?”
Facit till övningen ”Vad är mjölet gjort av?”
Januari: Katten sprang, svansens slang…
Kommunikation: Undersök hälsningsbeteenden och revir.
Februari: Och se’n vi åka i backen…
Kommunikation: Vad händer vid fysisk aktivitet? Mät puls och temperatur och räkna andetag.
Mars: Ägg, ägg, mera ägg…
Fortplantning och utveckling: Här finns övningarna ”Osmos och ämnestransport”, ”Hållbara ägg” samt ”Vem har lagt äggen”?
Kompletterande material till övningen ”Osmos och ämnestransport”
April: April har knopp i håret…
Fortplantning och utveckling: Jämför blåbär och lingon eller bygg ett humlebo.
Maj: Jag gör hela kohagen grön…
Ekologi/Energi: Här finns övningarna ”Lever spenaten?” samt ”Slutet rum”, om att odla växter och Euglena i en glasburk respektive ett provrör.
Se Bi-lagan nr 1 2006 om försök och odling av Euglena.
Gör ett odlingsmedium för Euglena enligt följande: Fyra gröna ärtor (från vanlig fryst förpackning med ärtor) kokas under ca 5 minuter i 100 ml kranvatten. Ärtorna mosas med en gaffel. Lösningen tas tillvara (undvik att bitar av ärtorna följer med) och portionera upp i små provrör med lock (eppendorfrör). Tillsätt en droppe med euglenakultur. Förvara ljust men inte i direkt solljus. Det går även att göra kulturer med större volymer.
Se artikeln Odla i slutna rum i Bi-lagan nr 1 2009.
Juni: Men dom flesta är små, mycket små…
Ekologi: Här finns övningarna ”Vad finns i vattnet?”, ”Näringskedja”, om hoppkräftor, hinnkräftor och Euglena, samt ”Många syns inte med finns ändå…”, om organismer i en hökultur.
Kompletterande material till övningen ”Vad finns i vattnet?”
Bi-lagan nr 3 2016
I detta nummer: Inriktningar vid en biologisk forskningsinstitution, Pokémon Go, Nobelpriset i fysiologi eller medicin 2016, genetikbegrepp och arkéer, med mera.
Artiklar med övningar
Pokémon Go – Så kan figurerna användas för att diskutera biologi
En livsnödvändig process
I artikeln om Nobelpriset i fysiologi eller medicin 2016, om autofagi, presenteras två förslag på bioinformatikövningar.
Läs om användning av genetiska begrepp och om två övningar i genetik: ”Kan du lösa koden?” samt ”Gendrivare till hjälp?”
Övningar kring genteknik:
- Den genetiska koden:
Originalartikel: Cracking the genetic code. Replication a scientific discovery By Jordi Domènech-Casal
www.scienceinschool.org. Science in School. Issue 36 2016
Se artikel och arbetsblad - Övning: Hur fungerar en gendrivare?
Mall
Lärarkommentarer - En övning om proteinsyntesen
Lärarkommentarer - Syntetisk biologi
Se artikel i Bi-lagan nr 1 2016, längst upp på denna sida, tillsammans med övrigt material till övningarna i syntetisk biologi - Tay Sachs sjukdom elevinstruktion
- Ett häfte med ytterligare övning och spel om proteinsyntesen och mutationer: The first look at the Code of Life
Här finns en artikel om arkéer tillsammans med diskussionsfrågor och laborationer med Halobacterium.
- Labbhäfte som innehåller beskrivningar av försök med Halobacterium.
- Referenser:
Inqury-driven Teaching & Learning the Archaeal Microorganism Halobacterium NRC-1. Priya Dassarma et al. The American Biology Teacher. 78(1): 7-13. 2016 - Brock Biology of Micororganisms. M. Madigan. 2014. Pearson förlag. Kopior på sidorna 422-426