Bi-lagan 2024
Innehåll
Har du koll på mRNA-vaccinerna? s. 3
Undervisa om insekter – och låt eleverna agera för att främja mångfald s. 4-7
Hur lär vi känna världens insekter? s. 8-11
Biologisk mångfald – hur får eleverna syn på den? s. 12-13
Allt viktigare att tåla torka s. 14-15
Naturens väv s. 16-19
Linnédagarna om Östersjön s. 21
Blodgrupper – mer än bara bokstäver s. 22-25
Diabetes och glukoshalten i blodet s. 25-26
Blodlaborationer i skolan? s. 27
Bi-lagan nr 2 2024
Innehåll
Har man fler celler om man är större? s. 3
Hur mår jorden? – Om markhälsa och jordpedagogik s. 4-6
En studie i fältstudier, med högstadieelever från tre skolor s. 7-9
Restaurering av vattendrag s. 10-11
Undervisa om havet, med Lektionsbanken om Östersjön s. 12-13
Ny ämnesplan för biologi, för det ämnesutformade gymnasiet s. 14-15
Mänskliga kvarlevor – Hur ska de som finns i skolor hanteras? s. 16-17
Cellens kraftverk – Mitokondrierna i hälsa och sjukdom s. 18-20
Kromoproteiner – Ett färgglatt gymnasiearbete s. 21
Gensaxade växter i lagen – Lättad reglering kanske på gång i EU s. 22-23
Vitt snus s. 24-25
Lästips s. 26-27