Redovisningar från skolor och förskolor

Utmaningen 2012 handlade om att följa årscykeln hos ett träd, från vinter till sommar. Eleverna skulle dokumentera hur träden förändrades under året, men också beskriva miljön med växter och djur kring träden. Dokumentationen kunde bestå av teckningar, foton, berättelser och dikter.

Här publicerar vi en del av allt material som blivit inskickat till oss.Vi tackar alla förskolor/skolor som bidragit med material och hoppas att det vi publicerar kan ge inspiration till undervisningen i biologiämnet!

I Bi-lagan nummer 3 2012 har redovisningar från skolor, förskolor och fritidshem publicerats. Se även nedan.

Heleneskolan Opalen

Klass 5R på Heleneskolan Opalen arbetade med att följa trädens årscykel. Läraren Leif Andersson ger tips och ideer hur biologiämnet har intregrerats med andra ämnen.

Vi i Opalen 5 R på Heneskolan i Skövde har under året följt var sitt träd. Vi är en klass som är vana att vara ute i skogen. Vi har en skolskog som vi regelbundet besöker och vi har ett regelbundet samarbete med Manne Ryttman på naturskolan här i Skövde.

Men träden som vi valde att följa låg inte i vår skolskog utan finns på vår stora skolgård så att vi dagligen kunde följa med vad som hände med våra träd. Vi gick ut en gång i veckan på planerade besök för att dokumentera. En del av oss besökte träden även på sommarlovet.

Träden vi följde var ek, al, asp, gran, tall, björk och lind. Det första vi gjorde var att lära oss hur man mätte höjden på våra träd, det visade sig att de inte alls var så höga som vi trodde. Att mäta omkretsen var lättare. Vi fick låna måttband av vår syfröken som också berättade lite för oss om växtfärgning.

Att ta in kvistar för att se blad och blommor från våra träd var svårt för vi har allergiska barn i vår klass som har det lite jobbigt just när träden slår ut. Men vi var ute i naturen och tittade på trädens blommor och vi var överens om att vackrast blommor hade körsbärsträden. Vi fick lära oss att körsbärsträden tog munkarna i Varnhem (som bara ligger en mil från vår skola) hit.
I maj månad blommar körsbärsträden här i trakten. Man kan se hela berget Billingen i blom.

Maj månad var en spännande tid att observera vad som hände runt våra träd, då kom alla blommor. Vi lekte växtdetektiver. Klassen delades in i grupper och fick sedan beskriva växterna för andra grupper som skulle försöka hitta växten i naturen eller leta upp den i en flora.

I träden hände också mycket. Fåglar byggde bo och vi konstaterade häckning av björktrast, bofink, grönfink och skata. Under granarna letade vi tecken på djur som levde av kottarna, om skogsmöss eller ekorre äter kottarna ser de olika ut. En matteuppgift handlade om att leta upp kottar som skogsmöss och ekorrar ätit och göra stapeldiagram av detta. I svenskan har vi skrivit dikter om våra träd. Just nu har vi ett trädprojekt i bilden där vi målar våra träd och hur de ser ut vid olika årstider.

När vi började skolan i höst tog vi in blad från våra träd och pressade dem. Av dessa blad gjorde vi en utställning och vi kommer att känna igen träd bättre nu. Vi har också gjort en undersökning av trädkunskaperna bland vuxna och dom kunde inte så mycket. Av 10 olika träd blev snittkunskapen 4,6. Det tyckte vi var dåligt.

Vi har tyckt att det har varit jätteroligt att vara med i denna utmaning. Vi vann en fågelholk ifrån Er vid en utlottning och satte upp i vår skolskog och ett bofinkspar kunde där föda upp sina ungar.

Kräcklingebo skola

Kräcklingebo skola på Gotland arbetade under året med att dokumentera trädets livscykel med kamera. Zandra Hemström, lärare på Kräcklinge skola, Gotland, beskriver arbetet.

Klass 3-4 började i januari 2012 att följa flera träd på skolgården och i närliggande Prästänget och följde sedan trädens livscykel under året.

Eleverna fick börja med att föreslå vad de ville jobba med kring tema ”träd”. Därefter fick de gruppvis följa ett visst träd. Eleverna fotograferade och ritade av trädet under året. Bilderna har de klistrat in i en bok som vi har kallat ”trädboken”. De har också skrivit faktatexter om sina träd. När vi har studerat träden har vi tittat på olika lavar och mossor som vi såg växte på trädets stam, samt djur de sett i eller vid sitt träd. De har skrivit en egen dikt som handlar om trädet och också satt in en färdig vinterdikt. Arbetet dokumenterades i en ”Trädbok”. Resultatet av elevernas arbete blev en utställning där alla eleverna i klassen kunde läsa varandras trädböcker.

Skaftö naturförskola

Lena Siljevall, lärare på Skaftö naturförskola berättar:

Vår ask har en central plats på vår gård. Vi leker i och under den i stort sett dagligen. Vi ser den genom fönstret och vi tycker om den. Därför fick den bli vårt träd.

I höst upptäckte vi ett fågelbo som byggts i grönskan och säkert har där funnits ägg som dolts för oss. Vi tror nu att det är koltrastarna som byggt det och känner oss hedrade av det förtroende vi fått av dem! Fast visst skulle det vara fint att sätta upp en fågelholk där!

I en bok som vi har på förskolan, första Vildmarksboken av Berndt Sundsten och Jan Säger, stod det att en decimeter av trädets omkrets motsvarar cirka fyra års tillväxt. Med ett rep runt asken kunde vi räkna ut omkretsen. Repet la vi ut på marken intill en tumstock som var två meter. Lika långt var repet. Vi räknade ut åldern på vår ask: omkretsen var 2 meter (20 decimeter) och 20 decimeter gånger 4 år blir 80 år. Hur gammal är asken? Vår ask är cirka 80 år!

Vår ask är hög – hur ska vi mäta den?

Olle (en meter hög) fick stå intill asken. Jag tog en tändsticksask, höll upp den mot Olle och backade, kikade med ett öga tills Olle och tändsticksasken var lika stora, nu motsvarade tändsticksasken en meter. Jag måttade sedan uppåt med tändsticksasken och mätte att sju tändsticksaskar på höjden motsvarade höjden på vår ask. Vår ask var sju meter hög.

Vad äter djur – vad gillar de mest?

Vi har sett att det är många djur i och kring vår ask. På vintern har vi gett dem mat och sett så många olika fåglar. Vi har fågelplanscher uppsatta vid fönstret så vi lätt känner igen våra gäster. Det är inte ovanligt med sju till tio olika sorters fåglar samtidigt. En ekorre är vår idoge och älskade vintergäst. Under trädet har en liten skogsmus sitt bo och den har njutit av nedfallna fröer och nötter. Vi ville veta vad fåglarna gillade mest och vem som gillade vad. Vad skulle vi hänga i trädet? Jo – korv, fläsk, ost, äpple, talgbollar, solrosfrön och nötter! Gissa vem som gillade korven mest? Ekorren! Vi som trodde att ekorren mest åt nötter och grankottar!

Räkans fritidshem Stora Högaskolan i Stenungsund

Räkans fritids är en avdelning för barn i förskoleklass och år 1. Vi är två vuxna på cirka 35 barn. Vi startade redan under januari 2012 med att barnen fick välja ett ”kompisträd” och valet föll på en ek. Under året har vi arbetat aktivt minst en dag i veckan, med uppehåll för sommarlovet. Vi har tittat på trädets förändring under året men har också tittat på olika djur, blommor, svampar m.m. Vi har dokumenterat det mesta av det vi gjort. Vi har haft tre mjukis– ugglor som hjälpmedel under hösten, vilket har gett mycket positivt resultat! Det här har varit ett fantastiskt inspirerande tema för både oss och barnen och vi kommer att fortsätta att arbeta runt vårt träd! I en saga kan man följa vad eleverna har iakttagit runt eken under året.

Sagan om eken

Sagan berättades av barnen (F-1) och skrevs ner av fröknarna. Räkans fritidshem, Stora Högaskolan, Stenungssunds kommun

Det var en gång en ek som tappade sina löv. Eken hittade en kompis som också hade tappat sina löv och var helt naken. Det kom barn varje onsdag och hälsade på trädet, de klättrade i trädet och på vintern kastade de snöboll. Eken stod i en kohage, ibland kramade barnen den. Barnen fick besök av Ugglis, Lill- Uggla och mamma Uggla som lärde barnen en massa saker och de fick göra uppdrag. Rådjuren kom och gned sina horn mot trädet och björnarna kliade sig. En dag kom en hare och gosade med eken och ekorrar byggde bo i den. På våren fick eken nya fina blad. På sommaren gick korna i hagen och busade vid eken. En dag när barnen var där trampade Susan i kobajs, barnen och Emina skrattade jättemycket. En onsdag när barnen kom till eken satt en jägare vid eken. Jägaren berättade om sinaskyddshattar och kläder. Barnen fick prova att hålla i geväret.

Fåglar bor i träden och de bajsade. Eken såg en skogsmus och runt eken hade någon lagt kottar som musen åt. Nyckelpigan var ute och flög, landade på eken, åt och flög vidare. Räven smög omkring på natten och tog en mus!

I kohagen växte det mycket fina blommor. Efter sommaren började det växa svamp runt eken. Eken fick massor av ekollon och bladen blev gula. Barnen dansade runt eken och hoppade i kobajset.