Uteaktiviteter och exkursioner till sjö, skog eller annan naturmiljö
Uteaktiviteter och exkursioner ger kännedom om de lokala ekosystemen. Det här avsnittet ger exempel på övningar och undersökningar utifrån ekologiska frågeställningar anpassade till nyanlända elevers förutsättningar. Planeringen nedan avser två kortare undervisningssekvenser. Dels en enkel exkursion/ naturpromenad/ naturupplevelse och dels en fältstudie.
Planeringen nedan avser en kortare undervisningssekvens och följer strukturen:
- Introduktion till ämnesområden
- Viktiga ord och begrepp
- Elevaktiviteter
- Uppföljning



Enkel exkursion/ naturpromenad/ naturupplevelse
Börja med att introducera begrepp som hör till ekologi, till exempel natur, arter, ekologi. Använd gärna många bilder. Viktiga begrepp är exempelvis näringskedja och näringsväv.
Exempel på bildmaterial från Bioresurs som kan användas:
- Bilder på 14 vanliga arter och skogsmiljöer – Fjorton vanliga arter i skogen
- Foton på insektsgrupper som ska paras ihop med rätt namn (t ex fjärilar) – Vad heter insektsgrupperna?
Elevaktiviteter
- Gå en promenad och beskriv det vanligaste man ser. Det kan vara ord som: tall, björk, barr, kvistar, grenar, mossa och så vidare.
- Gör en bingobricka med skogsord och låt eleverna springa och hämta sakerna. Till exempel:
Sten | Mossa | Lav |
Torr pinne | Blad | Svamp |
Kotte | Blomma | Barr |
Lägg brickorna bredvid varandra och jämför mångfalden (förhoppningsvis finns det många olika arter på brickorna).
- Leta vårtecken/ hösttecken och låt eleverna kryssa i det de ser. Be någon (eller alla) fota för möjligheten att kunna använda bilderna senare i klassrummet.
Vårtecken | Kryss |
Nyckelpiga | |
Citronfjäril | |
Blåsippa | |
Vitsippa | |
Blomknopp | |
Trädknopp |
- Titta på grodägg och grodyngel och skriv en grodblogg.
- Titta på någon fågelarts beteende. Till exempel gräsänder.
- Fundera på olika pollinatörer och bygg eventuellt ett stekelhotell.
- Gör en poängjakt som i artikeln: Håva vid stranden – Bi-lagan 2015.
- Om man har möjlighet kan man göra upp en eld och fundera på träd, fotosyntes, ved och tidsperspektivet (att trädbiten brinner upp snabbt).
Uppföljning
Hemma i klassrummet får eleverna koppla ihop organismerna till en näringskedja/näringsväv. De kan arbeta i smågrupper med bildstöd och rita en näringskedja eller näringsväv. Eller göra det som en skrivövning istället. Skapa en näringskedja och förklara den.
Redovisningsförslag: Eleverna sitter i smågrupper och skapar näringskedjor med hjälp av bilder. De tar med sig arterna (och bilderna) in i nya tvärgrupper och där skapar de en näringsväv.
Bedömning/återkoppling: Näringsväven tillsammans med den muntliga redovisningen.
En fältstudie
Börja med en genomgång om hur man kan göra en undersökning i naturen. T ex en naturruta, håva i vatten eller titta på vad som finns i förnan. Formulera en frågeställning och planera fältarbetet. Elevaktiviteten blir till exempel att titta vad som finns i en 10X10 m stor naturruta och uppföljningen att skriva en fältrapport.
Använd mallen för en fältrapport av Kristin Persson, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND), Stockholms universitet.
