


Naturvetenskapligt arbetssätt
Naturvetenskapliga undersökningar är mer komplexa än man ofta tänker sig. Processen är t.ex. mer subtil och krävande än att bara ”göra noggranna observationer och sedan organisera dem”. Den är mer flexibel än de steg som ofta presenteras i läroböcker som ”den naturvetenskapliga metoden”. Att göra naturvetenskapliga undersökningar innebär mycket mer än att ”göra experiment” och är inte begränsad till laboratorier. De involverar mer fantasi och uppfinningsrikedom än många inser. Förr eller senare måste dock också strikt logik och empirisk evidens finnas med. (Ur Benchmark for science literacy: Om Scientific inquiry)
Vilka kriterier gäller för en vetenskaplig teori och hur man kan tillämpa ett naturvetenskapligt arbetssätt i skolan?
Vivi-Ann Långvik, Kemilärarnas resurscentrum.
Exempel på praktiska undersökningar som illustrerar grunderna i ett naturvetenskapligt arbetssätt i biologi.
Britt-Marie Lidesten, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik
Exempel på praktiska undersökningar som illustrerar grunderna i ett naturvetenskapligt arbetssätt i fysik.
Ann-Marie Pendrill, Nationellt resurscentrum för fysik.

Kontakt: info@bioresurs.uu.se