Laborationer och tillämpningar i genetik

Här hittar du laborationer inom genetiken som är anpassade för elever på högstadiet och gymnasiet. Exempelvis finns instruktioner för extraktion av DNA och gelelektrofores utan avancerad utrustning. Det finns även laborationer som kräver mer avancerad utrustning som PCR och gelelektrofores. Flera förslag på laborationer finns även inom området Bioteknik.


 

För högstadiet och gymnasiet

Genteknik med olika fall

Bioresurs har tillsammans med lärare i Tierps kommun tagit fram ett undervisningsmaterial som ger förslag på hur en enklare gelelektrofores med färgämnen ingår som laborativt moment i en lektionsserie med ett ”case”, antingen en mordgåta eller på temat främmande arter.

Genteknik med olika fall (övergripande lärarhandledning, pdf)
Deckargåta (elevinstruktion, pdf)
Främmande arter (elevinstruktion, pdf)
DNA-analys med gelelektrofores (elevinstruktion, pdf)
Artikel i bilagan nr 1 2025 (pdf)

Modul om genetiskt modifierade växter

Bioresurs har tagit fram ett omfattande material kring genetiskt modifierade växter på uppdrag av Kungl. Vetenskapsakademien. Här finns bland annat beskrivningar av genetiskt modifierade växter som utvecklats för att motsvara olika behov, men också en omfattande lärarhandledning med tips på övningar av många olika slag.

Presentation av GMO-modulen
Till modulen om genetiskt modifierade växter

Extraktion av DNA

DNA kan med enkla metoder extraheras från flera olika typer av vävnader och celltyper. Ofta görs DNA-extraktioner i skolan från exempelvis kiwi eller banan, resultatet man får från extraktionerna i dessa fall innehåller mest pektin. Därför rekommenderar vi att extraktionen görs från exempelvis fiskrom, vetegroddar eller egna kindceller för att undvika en hög halt av pektin. Här är två beskrivningar av DNA-extraktion ur vetegroddar och egna kindceller. Se även Externa resurser nedan för fler beskrivningar av extraktion av DNA.

Extraktion av DNA ur egna kindceller
Extraktion av DNA ur vetegroddar

Kromosomjakt – mitos i vitlöksrötter

Laboration där man studerar mitos i vitlöksrötter. I videoklippet visas praktiska moment som kompletterar de skriftliga instruktionerna.

Kromosomjakt – elevinstruktion
Kromosomjakt – lärarhandledning

För gymnasiet

Mendels ärtor

Gregor Mendel genomförde korsningsförsök med ärtor på 1800-talet. Han arbetade
med olika egenskaper hos ärtorna som färg och form. I denna uppdaterade elevinstruktion finns flera praktiska moment med tillhörande frågor samt en bioinformatikövning där elever får jämföra spritärtor med märgärtor och egenskapen slät eller skrynklig. I lärarhandledningen finns tips och svarsförslag till frågorna.

Mendels ärtor, elevinstruktion (pdf)
Mendels ärtor, lärarhandledning (pdf)

Varför just Mendel?

I den här övningen får eleverna träna på att läsa en längre text med vetenskapshistoriska beskrivningar av några händelser som haft betydelse för hur Mendels namn kom att förknippas med ärftlighetslagar. Uppgifterna kan användas för att diskutera naturvetenskapens karaktär (nature of science). Förslag på svar ges i lärarhandledningen.

Varför just Mendel, elevinstruktion (pdf)
Varför just Mendel, lärarhandledning (pdf)

Är vi lika eller olika?

Vissa delar av DNA är mycket variabla också inom en art. Sådana områden av DNA är användbara för att kartlägga den genetiska variationen både inom och mellan populationer. D1S80 är ett exempel på en genetisk markör som används för studier av människa. Laborationen innehåller metoderna; extraktion ur kindceller, PCR samt gelelektrofores.

Är vi lika eller olika? Elevinstruktion (pdf)
Är vi lika eller olika? Lärarhandledning (pdf)
Är vi lika eller olika? Power point-presentation (pptx)
Artikel i Bi-lagan (pdf)