Bi-lagan 2022
Innehåll
Trender i NV-didaktisk forskning under 20 år s. 3–5
SNI – vad har hänt sedan 2002? s. 6–7
Hur har biologiundervisningen förändrats under de senaste 20 åren? En gymnasielärares och en högstadielärares perspektiv s. 8–11
Nya genterapier med CRISPR/Cas9 s. 12–14
CRISPR-laborationer i skolan s. 15–16
Främmande arter s. 17–19
Nytt undervisningsmaterial om invasiva arter s. 20–21
Antibiotikaresistens s. 22–25
Rädda antibiotikan med kunskap och handling s. 26–27
Innehåll
Fotosyntes och cellandning på molekylnivå – Äggkartongsövningen s. 3–5
Fotosyntesen – Varför behövs kunskapen? s. 6–7
Barrträdens skydd s. 8–9
Rapport från en forskningskonferens om biologididaktik s. 10–12
Vad erbjuder skolans närmiljö? s. 13
Bygg naturkänsla med land art s. 14–17
Östersjön och klimatet – Undervisningsmaterial för gymnasiet s. 18–20
Skogslabbet – Ett läromedel från SLU s. 21
Feeding your mind – Fördjupade samtal om framtidens mat s. 22–23
Forskning, djurförsök och 3R – Ett läromedel för gymnasiet s. 24–25
Uppdaterade råd om säkerhet för arbete med mikroorganismer s. 26–27