Bi-lagan 2021
Bi-lagan nr 1 2021
I detta nummer: Resurser för biologilärare, nya kursplaner, Naturhistoriska riksmuseet, Friluftslivets år 2021, evolution för yngre elever, Skogsutredningen, kanteffekt, coronavaccin, EUSO med mera.
Artiklar med övningar
Forskning blir lärresurser – på Naturhistoriska riksmuseet, om Uppdrag miljöövervakning
Evolutionära processer – sätt yngre elever på rätt spår
- Övningarna Sortera djur, Päls med många funktioner och Fötter, fenor, labbar och tassar finns under Evolution (Resurser).
Referenser till artikeln Evolutionära processer
Berti, A. E., Barbetta, V., & Toneatti, L. (2017). Third-graders’ conceptions about the origin of species before and after instruction: An exploratory study. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 215–232.
Berti, A. E., Toneatti, L., & Rosati, V. (2010). Children’s conceptions about the origin of species: A study of Italian children’s conceptions with and without instruction. The Journal of the Learning Sciences, 19(4), 506–538.
Brown, S. A., Ronfard, S., & Kelemen, D. (2020). Teaching natural selection in early elementary classrooms: can a storybook intervention reduce teleological misunderstandings? Evolution: Education and Outreach, 13, 1-19.
Emmons, N., Lees, K., &Kelemen, D. (2017). Young children’s near and far transfer of the basic theory of natural selection: An analogical storybook intervention. Journal of Research in Science Teaching, 55(3), 321–347.
Emmons, N., Smith, H., & Kelemen, D. (2016). Changing minds with the story of adaptation: Strategies for teaching young children about natural selection. Early Education and Development, 27(8), 1205–1221.Evans, M. E. (2000). The emergence of beliefs about the origins of species in school-age children. Merrill-Palmer Quarterly, 46(2), 221–254.
Frejd, J. (2018). “If It Lived Here, It Would Die.” Children’s Use of Materials as Semiotic Resources in Group Discussions About Evolution. Journal of research in childhood education, 32(3), 251-267.Frejd, J. (2019). Children’s Encounters with Natural Selection During an Interactive Read Aloud. Research in Science Education, 1-14.
Frejd, J., Stolpe, K., Hultén, M., & Schönborn, K. J. (2020). Making a fictitious animal: 6-7 year-old Swedish children’s meaning making about evolution during a modelling task. Journal of Biological Education, 1-17.
Kelemen, D., Emmons, N. A., Seston Schillaci, R., & Ganea, P. A. (2014). Young children can be taught basic natural selection using a picture-storybook intervention. Psychological Science, 25(4), 893–902.
Tema: skog
- Kanteffekt – en ekologisk undersökning
Elevinstruktion och lärarhandledning finns under Organismvärlden med ekologi, Undersökningar i naturen (Resurser). - Ett digitalt läromedel om skog, som tas fram av SLU
Tema: vaccin
Referenser till artikeln Vägen mot ett vaccin
Hahn TJ et al. (2015). Rapid manufacture and release of a GMP batch of Zaire ebolavirus glycoprotein vaccine made using recombinant baculovirus-Sf9 insect cell culture technology. BioProcess J, 14(1): 6–14.
Morein B, Sundquist B, Höglund S, Dalsgaard K, Osterhaus A. (1984). Iscom, a novel structure for antigenic presentation of membrane proteins from enveloped viruses. Nature, 308(5958):457-60.Magnusson SE, Altenburg AF, Bengtsson KL, Bosman F, de Vries RD, Rimmelzwaan GF, Stertman L. (2018). Matrix-M™ adjuvant enhances immunogenicity of both protein- and modified vaccinia virus Ankara-based influenza vaccines in mice. Immunolgic Research, 66(2):224-233.
Tian JH, Patel N, Haupt R, Zhou H, Weston S, Hammond H, Logue J, Portnoff AD, Norton J, Guebre-Xabier M, Zhou B, Jacobson K, Maciejewski S, Khatoon R, Wisniewska M, Moffitt W, Kluepfel-Stahl S, Ekechukwu B, Papin J, Boddapati S, Jason Wong C, Piedra PA, Frieman MB, Massare MJ, Fries L, Bengtsson KL, Stertman L, Ellingsworth L, Glenn G, Smith G. (2021). SARS-CoV-2 spike glycoprotein vaccine candidate NVX-CoV2373 immunogenicity in baboons and protection in mice. Nature Communications, 12(1):372.
Guebre-Xabier M, Patel N, Tian JH, Zhou B, Maciejewski S, Lam K, Portnoff AD, Massare MJ, Frieman MB, Piedra PA, Ellingsworth L, Glenn G, Smith G. (2020). NVX-CoV2373 vaccine protects cynomolgus macaque upper and lower airways against SARS-CoV-2 challenge. Vaccine, 38(50):7892-7896.
Keech C, Albert G, Cho I, Robertson A, Reed P, Neal S, Plested JS, Zhu M, Cloney-Clark S, Zhou H, Smith G, Patel N, Frieman MB, Haupt RE, Logue J, McGrath M, Weston S, Piedra PA, Desai C, Callahan K, Lewis M, Price-Abbott P, Formica N, Shinde V, Fries L, Lickliter JD, Griffin P, Wilkinson B, Glenn GM. (2020). Phase 1-2 Trial of a SARS-CoV-2 Recombinant Spike Protein Nanoparticle Vaccine. New England Journal of Medicine, 383(24):2320-2332.
Bi-lagan nr 2 2021
Läsårskalender för 2021/2022
Tema: Svamp
Månadsuppslagen
Vad är en svamp?
September: Svamp i skog och mark
Hur kan svampar sorteras och grupperas?
Vad säger DNA-analyserna?
Läs om några exempel på asexuell och sexuell förökning. Hur skiljer sig svampars livscykler från människans?
Hur tillverkas quorn och vad är egentligen svamp i Kombucha?
Läs om hur vi drar nytta av ämnen som svamparna producerar.
Februari: Förhistoriska svampar
När utvecklades de första svamparna?
Läs om svampsjukdomar, mögelgifter och giftiga svampar – men även om läkemedel som kommer från svampar.
På vilket sätt är nästan alla växter beroende av svamp?
Läs om hur svampar hjälper och hotar djur.
Svampar finns även i havet – och där lever också svampdjur.
Bi-lagan nr 3 2021
I detta nummer: Samtalspromenader, en polarexpedition, insektskunskap, stamceller, Nobelpriset i fysiologi eller medicin, dokumentation, laborationsrapporter, Gentekniknämnden, konspirationsteorier med mera.
Artiklar med övningar
Insektskunskap i samhällets tjänst, om arbetet som insektsexpert och tips på olika sätt att fånga insekter
Dokumentera undersökningar – process och progression i grundskolan
Om laborationsrapporter, om formatet på rapporter i skolan i relation till vetenskapliga artiklar
Nytt på genteknikfronten – så tar Gentekniknämndens rapport form