Kärlek och hälsa
Undervisning om kärlek och hälsa kan ta upp många olika aspekter på samlevnad. Här finns förslag på infallsvinklar och tips på webbsidor och material som kan komplettera undervisningen. Vi har också sammanställt förslag på litteratur och webbsidor som ger diskussionsunderlag till avsnitten nedan.
Vilka relationer behöver vi för att må bra?
Tänk efter – när mår jag bra? Det kan variera för olika personer, men alla har vi vissa saker gemensamt. Mat och sömn är nödvändigt, men de flesta av oss behöver vänner och relationer med personer som bryr sig och ger närhet. Människor är viktiga men många mår även bra av närhet till ett husdjur.
Diskutera när du mår bra och vad det beror på. När mår du inte bra och vad beror det på?
Använd bilderna som finns om kroppen på UMOs hemsida. UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år med svar på frågor om sex, hälsa och relationer. Bakom UMO står alla landsting och regioner.
Vad gör vänner?
Det är skönt att ha vänner omkring sig. Människor som känns roligt att träffa och som man gärna umgås med. Hur ska man vara för att vara en bra vän? Är det skillnad på vad man pratar med vänner om och vad man pratar med bekanta om? Vad kan man göra tillsammans med vänner? Är alla vänner bra vänner? Fundera på vilka människor som finns i din närhet. Räknas de till dina vänner?
Filmen En oväntad vänskap bygger på boken med samma namn av Abdel Sellous. Finns som lättläst bok på Nypon förlag tillsammans med arbetsmaterial.
Kär i kärleken av Ann-Charlotte Ekensten, Vilja förlag.
Drömmen om danskungen av Lotta Löfgren-Mårtensson, LL-förlaget.
Hur gör man när man är kär?
Hur känns det när man är kär? Vad är det för skillnad mellan att ha en nära vän och att vara kär? Det är inte alltid lätt att veta, men bra att fundera på.
Var sitter känslorna? av Carolina Thelin, Pedagogisk inspiration Malmö, med olika övningar och metoder som kan användas i sex-och samlevnadsundervisningen inom gymnasiesärskolan.
Hygien och egenvård
Oavsett om det är för att gå till jobbet eller umgås med sina vänner är det viktigt att tvätta sig och hålla sig ren. Ibland kan det finnas anledning att gå igenom och diskutera hur ofta och hur man ska tvätta sig.
Hur ska man tvätta sig? Använd UMOs material: Att tvätta snippan och Att tvätta penisen.
Kärlek och sex
Hur ska man bete sig i intima situationer? Det är inte självklart och därför är det för många elever bra att få ta upp frågorna kring detta och diskutera med jämnåriga vuxna.
Det pirrar i kroppen – Ett program från UR. Många med intellektuell funktionsnedsättning har liten eller ingen erfarenhet av sex vilket skapar osäkerhet vid intimitet samtidigt som omgivningen ofta är överbeskyddande. Filmen finns på Filmoteket.
Lätta sexboken av Inti Chavez Perez, LL-förlaget. En lättläst bok om sex och samlevnad för ungdomar med ett perspektiv på funktionsvariationer.
Samtycke – som att dricka te är en liten film om hur man kan tänka om samtycke till sex. Det är en tecknad film med engelskt tal som mycket väl kan fungera som ett diskussionsunderlag.
Onani
Kan man onanera överallt? Var och när är det okej? Det här är frågor som inte alltid är så självklara.
Onanitips – snippa och onanitips – snopp finns på UMO. Skrolla ned på sidan så finns det ett bildspel med tecknade bilder.
Så kan assistenten hjälpa till sex är en artikel införd i Kommunalarbetaren 2015-02-19. Artikeln lyfter det kapitel i ”Den lätta sexboken” som handlar om hur den personliga assistenten kan hjälpa till om brukaren vill onanera och författaren Inti Chavez Perez ger tips till både assistent och brukare.
Särskolestöd IT och lärande på Uppsala kommun har gett ut ett antal metodböcker i sex- och samlevnad. De är utvecklade för elever i grundsärskolan och träningsskolan med enkla tecknade bilder och enkel text. I serien ingår Onaniboken, men även Mensboken, Från pojke till tonåring och Kärleksboken.
Hetero, homo, bi och trans?
Det är ord som används mycket inom media. Det är viktigt att känna till vad orden betyder och att själv få fundera på hur jag själv känner.
På RFSUs hemsida finns ett omfattande skolmaterial som man hämta idéer ifrån.
Är klänningar farliga? av Annika Ruth Persson, LL-förlaget. Om homosexuella, bisexuella och transpersoner.
Realistiska mål
Vad jag kan och vad jag vill hänger inte alltid ihop. Även det kan vara bra att diskutera. Alla ska få ha sin framtidstro och kanske en önskan att bilda par, ha sex, flytta ihop och kanske skaffa barn. Men vad går att genomföra? Vilka är mina begränsningar?
Boken Ett barn ska jag ha av Tomas Dömstedt, LL-förlag är ett alternativ till läsning.
Vem bestämmer över din kropp?
Var går egentligen gränsen för övergrepp? Hur kan jag säga nej? Många gånger kan man behöva öva på att säga nej. Hur visar jag tydligt att jag inte vill? Öva på att uttrycka dig så att det inte går att missförstå. Dessutom kan man bli lurad.
Filmerna Vill du? från RFSU kan fungera som utgångspunkt för att diskutera när sex är ömsesidigt eller när sex inte känns bra. Filmerna är tänkta att användas i skolans sex- och samlevnadsundervisning.
Preventivmedel
Vad är ett preventivmedel? Vad betyder ordet? Vad är en kondom? Behöver jag veta hur den används och varför?
Ladda ner eller köp Kondomboken från RFSU. Finns med lärarhandledning.
Läs mer om kondomer på UMO.
Se även information från RFSU om andra preventivmedel. Vilket passar just dig?
Könssjukdomar
Vad är egentligen en könssjukdom? Varför heter det så? Hur blir man smittad?
Läs mer i materialet från UMO Skydd mot könssjukdomar
Graviditet och barn
De flesta av oss är intresserade av hur barn blir till och vad som händer under fosterutvecklingen. Det finns mycket bra material att tillgå, men vi väljer att tipsa om några länkar som kan vara utgångspunkt för diskussion.
Vårdguiden 1177 har bra information om graviditet, men inte speciellt lättläst.
Informationen om graviditet är mer lättillgängligt på UMOs sida. Se även RFSUs hemsida.
Diskutera hur det skulle vara att ha en bebis. Kanske finns det möjlighet att prova en babysimulator, se till exempel information på SUF-Kunskapscentrum, som kommunerna och landstinget i Uppsala län står bakom.
Fler länkar och material
Myndigheten för tillgängliga medel, MTM har foldrar, affischer och faktablad om läsning och tillgängliga medier. LL-förlaget.
FUB (För barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning) och stiftelsen ALA (Anpassning till liv och arbete) har gett ut flera läromedel inom ämnet. Ninjakoll 1 och 2 är två läromedel om vad det innebär att ha en utvecklingsstörning och om livet efter skolan. PUSS ett läromedel om sexualitet och relationer.
Tips på litteratur och film kring kärlek, sexualitet och unga med intellektuella funktionsnedsättningar. En lista sammanställd 2010 av Lotta Löfgren-Mårtensson på BRUS-Byrån för Rådgivning och Utbildning i Sexologi.
Vilja förlag ger ut lättlästa böcker för vuxna.
Kontakt: info@bioresurs.uu.se