• Resurser
    • Bioinformatik
    • Bioteknik
    • Cellbiologi
    • Djur
    • Ekologi
    • Evolution
    • Förskola F-6
    • Genetik
    • Mikrobiologi
    • Styrdokument
    • Svampar
    • Växter
    • Kropp och hälsa
    • Hållbar utveckling
    • Kommunicera och Dokumentera
    • Bioresurs tipsar
  • Publikationer
    • Bi-lagan
    • Fascinerande forskning
    • Katter på rymmen
    • Linnélektioner
  • Fortbildning
  • Nyhetsbrev
  • Övrigt
    • Bi-fogat
    • Biologitävlingar
    • Leverantörer
    • Länkar
    • Säkerhet
    • Zooma med en doktorand i biologi
  • Om oss
    • About us

Nationellt resurscentrum för biologiundervisning

  • Resurser
    • Bioinformatik
    • Bioteknik
    • Cellbiologi
    • Djur
    • Ekologi
    • Evolution
    • Förskola F-6
    • Genetik
    • Mikrobiologi
    • Styrdokument
    • Svampar
    • Växter
    • Kropp och hälsa
    • Hållbar utveckling
    • Kommunicera och Dokumentera
    • Bioresurs tipsar
  • Publikationer
    • Bi-lagan
    • Fascinerande forskning
    • Katter på rymmen
    • Linnélektioner
  • Fortbildning
  • Nyhetsbrev
  • Övrigt
    • Bi-fogat
    • Biologitävlingar
    • Leverantörer
    • Länkar
    • Säkerhet
    • Zooma med en doktorand i biologi
  • Om oss
    • About us
Hem » Publikationer » Bi-lagan 2025

Bi-lagan 2025

Bi-lagan nr 1 2025

Innehåll

Landväxters anpassningar till ett liv i vatten s. 3–5
Människokroppen – Separata organ eller sammanhängande system? s. 6–7
Vattnet i kroppen – Systemtänkande på olika nivåer s. 8–13
Gentekniklaboration – Mord och främmande arter som kontext s. 14–17
Epigenetik i skolan – Hur sker meningsskapande med hjälp av representationer? s. 18–19
Proteiner på ett nytt vis – 3D-modellering och bioinformatik s. 20–21
Fett – en klassfråga s. 22–24
Boffning – Ovanligt men mycket farligt berusningssätt s. 25–27

Bi-lagan nr 2 2025

Innehåll

Med kärlek till kunskap s. 3
Vad är en sort? s. 4-5
Representationer – för att öka elevers förståelse och förmåga att använda ­biologiska kunskaper och idéer s. 6-8
Utforska den biologiska mångfalden med appar s. 9-11
Appar allt bättre på att identifiera arter s. 12-13
Missförstånd kring Mendel s. 14-18
Bli biolog? s. 19

Läsårskalender 2025/2026 – om växtförädling

Nationellt resurscentrum för biologiundervisning

Vid Uppsala universitet i samarbete med SLU, Biologilärarnas förening och Skolverket.

Uppsala Universitet Sveriges lantbruksuniversitet

Kontakta oss:

info@bioresurs.uu.se
Box 592, 751 24 Uppsala
Telefon 018-471 64 07, 070-425 09 73

Följ oss:

  • Facebook

  • Instagram

Upphovsrättsskyddat material

© Nationellt resurscentrum för biologiundervisning, Uppsala universitet | Integritetspolicy | Drift från VAIA.cloud