Bi-lagan 2025
Innehåll
Landväxters anpassningar till ett liv i vatten s. 3–5
Människokroppen – Separata organ eller sammanhängande system? s. 6–7
Vattnet i kroppen – Systemtänkande på olika nivåer s. 8–13
Gentekniklaboration – Mord och främmande arter som kontext s. 14–17
Epigenetik i skolan – Hur sker meningsskapande med hjälp av representationer? s. 18–19
Proteiner på ett nytt vis – 3D-modellering och bioinformatik s. 20–21
Fett – en klassfråga s. 22–24
Boffning – Ovanligt men mycket farligt berusningssätt s. 25–27
Innehåll
Med kärlek till kunskap s. 3
Vad är en sort? s. 4-5
Representationer – för att öka elevers förståelse och förmåga att använda biologiska kunskaper och idéer s. 6-8
Utforska den biologiska mångfalden med appar s. 9-11
Appar allt bättre på att identifiera arter s. 12-13
Missförstånd kring Mendel s. 14-18
Bli biolog? s. 19