Undersökningar i naturen
Här finns ett stort antal förslag på undersökningar som både äldre och yngre elever kan göra utomhus i olika naturmiljöer. Välj att jobba med något som passar för de möjligheter som finns i anslutning till skolan. Det räcker med en liten bäck, damm, park eller mindre grönområde för att kunna genomföra undersökningar, men självklart är det roligt om det finns möjlighet för elever att besöka områden med varierande naturtyper och en intressant biologisk mångfald.
Se även förslag på undersökningar som beskrivs i delen med Tema för elever i förskola och F-6 med många tips på vad man kan göra under olika årstider.
För alla åldrar
Naturbingo
Naturbingo är en övning som genomförs utomhus. Syftet är att träna på
ekologiska begrepp, se samband i naturen och att lära sig några vanliga arter.
I lärarhandledningen finns en beskrivning av uppgiften samt lappar med ekologiska begrepp, exempel på några arter/artgrupper som oftast är lätta att hitta (uppdelade på vår och höst) och en bingobricka. Begrepp och arter finns även i en wordfil som är lätt att byta ut så att det passar årstid och plats.
Naturbingo, lärarhandledning (pdf)
Naturbingo, begrepp och artexempel i word (docx)
Fånga småkryp
Hur kan man leta småkryp? Det finns flera olika metoder, exempelvis slaghåvning, sållning, vattenhåvning och kläckning ur hattsvampar, tickor och ved. Läs om dessa metoder i artikel av Mats Jonsell (SLU) i Bi-lagan nr 3 2021. Metoderna visas också via videoklipp som publicerats av SLU. Mats Jonsell har gjort en sammanställning av vanliga artgrupper som man ofta hittar med de olika fångstmetoderna (se nedladdningsbar excelfil nedan).
Insektskunskap i samhällets tjänst och Samla småkryp i skolan (pdf, artikel från Bi-lagan)
Tillverka din egen utrustning
I följande tre artiklar får du exempel på hur man med enkla metoder kan bygga olika slags fällor för att samla in djur.
Gör ett modellförsök med kompost (pdf, artikel från Bi-lagan)
Bygg en förnatratt av petflaskor.(pdf, artikel från Bi-lagan)
Bygg en våttratt och titta på de minsta djuren(pdf, artikel från Bi-lagan)
Naturpedagogerna Karin Lidström och Anna Lagerqvist från Biotopia i Uppsala visar i några filmer hur man kan tillverka egna håvar och insektsfällor. Produktion och regi: Lena Ekbom © Nationellt resurscentrum för biologiundervisning.
För yngre elever
Vilka djur lever i skogen?
När man är ute i skogen är det inte alltid så lätt att få syn på djuren som lever där, men man kan ofta se spår och märken efter dem. Leta efter: Levande djur, gnag och andra märken, spillning, galler, spåravtryck och rester efter döda djur (t.ex. ben och tänder). Gör i ordning en fallfälla för att fånga små djur som rör sig på marken.
Vilka djur lever i skogen? Leta spår efter djur och gör en fallfälla (pdf, artikle från Bi-lagan)
Naturdetektiverna spårar – vem har varit i farten? (pdf, artikel från Bi-lagan) Småkrypsdetektiver i skogen (pdf, artikel från Bi-lagan)
Natursudoku
Vi gjorde vårt sudoku med arter från sex olika organismgrupper. Låt eleverna göra egna sudokun med bilder av arter som finns i närmiljön.
Gör ditt eget natursudoku (pdf, artikel från Bi-lagan)
Extra bilder, natursudoku (pdf)
Facit natursudoku (pdf)
Gör ditt eget natursudoku, svårare variant (pdf)
Extra bilder, svårare variant (pdf)
Facit natursudoku, svårare variant (pdf)
Biologisk mångfald på skolgården
En skolgård, som mest består av asfalt och stensättningar, rymmer ofta mer liv än man kan tro. Växterna kan utnyttja smala springor mellan stenplattorna och sprickor i asfalten för att slå rot och växa. Under torra och vissna löv kan mångformiga mångfotingar dölja sig och i buskarna i skolgårdens utkanter sitter det kanske ett gäng tjattrande sparvar.
Liv på skolgården? Gör en inventering av den biologiska mångfalden på skolgården (pdf, artikel från Bi-lagan)
Mer liv på skolgården! Utveckla miljön på skolgården för att ge förutsättningar för större biologisk mångfald (pdf, artikel från Bi-lagan)
Naturens kalender
När snön smälter och vårsolen börjar värma är det dags att leta efter vårtecken. De första blommorna, flyttfåglarna och insekterna som visar sig är efterlängtade. Samtidigt som barnen i förskolan eller eleverna i skolan lär sig de vanligaste arterna får de också förståelse för årstidsväxlingarna i naturen.
Korta filmer som skildrar naturen året runt
Natur och djurliv året runt, fångat och skildrat av filmaren Håkan Qvarnström i korta filmer (9 min) för årets tolv månader: Naturdagboken (SVT Play).
Djurgranen
Granen, som ofta hämtas från en till synes artfattig granplantering, får nytt liv som den främsta juldekorationen. Men tänker vi egentligen på att det är ett helt litet ekosystem vi flyttar hem från skogen? Spindlar av många slag, små spindlar, stora spindlar, korsspindlar och krabbspindlar med neongröna ben döljer sig bland barren och märks oftast inte bland glaskulor, glitter och ljus.
Djurgranen – vad gömmer sig bland barren? (pdf, artikel från Bi-lagan)
För äldre elever
Kanteffekt – en ekologisk undersökning
När städer växer och nya bostäder byggs naggas stadsnära skogsområden i kanten. Hur mycket kan en skog krympa innan miljöfaktorer ändras i hela skogen? Undersökningen handlar om ekologiska kanteffekter. Elevinstruktionen innehåller en kort bakgrund och uppgifter som leder fram till själva undersökningen (formulera frågeställning, hypotes, genomföra, bearbeta och analysera resultat och förbered en redovisning). I några faktarutor förklaras diversitetsindex och hur man kan tänka om faktorer, variabler och modeller i anknytning till undersökningen. I lärarhandledningen ges tips på hur undersökningen kan ramas in som en samhällsfråga med naturvetenskapligt innehåll. Kontakta Bioresurs om du vill ta del av exempel på powerpoint-underlag för genomgångar i anslutning till undersökningen.
Kanteffekt – en ekologisk undersökning (elevinstruktion)
Kanteffekt – en ekologisk undersökning (lärarhandledning)
Övriga resurser:
Presentation med bildmaterial och förklaringar i anteckningsfältet (pptx)
YouTube-klipp: Visar transekt och provytor i praktiken
YouTube-klipp: Hur man gör tabell, beräknar medel och standardavvikelser och gör diagram i Excel
Excel-tips med Maria Törnblom
Exempel excelfil Kanteffekt demo (xlsx)
Lavarna avslöjar luften
Lavinventering för att bedöma luftföroreningar är en etablerad undersökningsform som finns i många varianter. Genom den modell som beskrivs här kan man göra en grov uppskattning om, och till vilken grad, luften är förorenad i ett område. Text och inventeringsmodell kommer från boken Mäta försurning – undersökningar av
mark och vatten, skriven av Calle Bergil och Stefan Bydén.
Lavinventering – beskrivning av inventeringsmodell (pdf)
Lavinventering – praktisk handledning för utskrift, elevinstruktion (pdf)
Lavgudie, bilder på några vanlig lavar som stöd i fält (pdf)
Livet under ytan
Vad döljer sig under ytan på sjön? Utrustad med sil och vit diskbalja från köket kan en upptäcktsfärd i strandbrynet öppna en helt ny värld. Bland de djur som lever kring vattenväxterna i strandkanten kan man med lite tur hitta såväl hungriga rovdjur och spindlar med ”dykarklocka” som nattsländelarver som gömmer sig för omvärlden i sinnrika bon och skräddare som kan gå på vattnet.
Men dom flesta är små, mycket små… (pdf, artikel från Bi-lagan)
Kompletterande material till övningen ”Vad finns i vattnet?” (pdf)
Livet under ytan (pdf, artikel från Bi-lagan)
Från trollslända till trollslända (pdf, artikel från Bi-lagan)
Filmklipp från UR om sländor (kräver inloggning)
Tillverka en vattenkikare för att lättare kunna se under ytan (pdf, artikel från Bi-lagan)
Lek ekologi
Örebro naturskola ger tips på en lek för att lära sig namn och egenskaper för olika vattendjur och Naturum Tåkern berättar om en lek som kan användas för att knyta samman vattendagens olika fynd i en näringsväv. Kan lekas som avslutning på en dag då man arbetat med att undersöka liv i vatten.
Havsmiljö i miniatyr
Överallt rör det sig! Små sjöstjärnor förflyttar sig långsamt framåt med sugfötterna. Havsborstmaskar och havstulpaner viftar med antennerna. Tånggråsuggor kryper över underlaget och havsanemonernas armar vajar sakta. Ingen av organismerna är medveten om att den befinner sig på en CD-skiva långt från sin vanliga miljö på västkusten. Genom Virtuemodellen får elever och lärare möjlighet att se hur organismerna lever och rör sig som om de fortfarande befann sig i sin naturliga miljö.
Hällkar – ett miniatyrekosystem
Fundera över ekologiska frågor i de avgränsade miljöer som kallas hällkar. Det är små eller större vattenpölar som uppstår på berghällar vid havet eller sjöar. De är ofta avskurna från omvärlden och är därför bra exempel på små ekosystem.
Hällkar – ett miniatyrekosystem (pdf. artikel från Bi-lagan)
Utmaningen
Utmaningarna har tagits fram av Bioresurs under åren 2007 – 2018 och ger tips på uteaktiviteter. Utmaningen vänder sig till dig som är lärare/pedagog i förskola, fritidshem och grundskola F-9. Varje utmaning utgår från ett tema och innehåller förslag på praktiska övningar.